MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

AMI NÉLKÜL NINCS HARCMŰVÉSZET 2.0

2011.04.17. 07:12 Napi Maflás

Az előző poszt után rendesen belegabalyodtunk a harcművészet meghatározásába, holott csak azt próbáltam tisztázni, hogy szerintem mi a harcművészet fogalmának kiindulópontja. Mivel többen is többször hozzászóltatok, úgy vélem, érdemes kicsit alaposabban körüljárni a kérdést.

 


 

Nézőpontok

 

Sok minden előkerült: harcművészet, budo, küzdősport, sőt még a halálra készülés, a halál megértése is. Mindenesetre a kommentekből is látszik, hogy a harcművészetnek nincs kanonizált meghatározása. A harcművészet fogalmának több felfogása létezik, és ki-ki maga dönti el, melyik álláspontot fogadja el. Viszont, ha sikerült megérteni és tiszteletben tartani a másik nézőpontját, rendszerint közös nevezőre jutnak a felek.

 

 

 

Harcművészet és mozgásművészet

 

Úgy tűnik, mindannyian egyetértünk abban, hogy a harcművészetnek mindenképpen rendelkeznie kell valamiféle hagyományos mozgásanyaggal és olyan szellemi háttérrel, ami a megkülönbözteti a mai, nemegyszer teljesítmény- és/vagy profitorientált versenysportoktól. Szerintem érdemes elválasztani a harcművészetet és a mozgásművészeteket. Ha a harcművészetből kihagyjuk a küzdelmet (itt nem a versenyre, versengésre gondolok), akkor pontosan arról az alapról mondunk le, amiből/amire építkeznénk.

 

 

Rendelkezhet egy stílus bármilyen mély történelmi gyökerekkel (01:04), állhat mögötte akármilyen gondosan felépített, sokrétű filozófia, ha elvesztette kapcsolatát a valós küzdelemmel (03:39, 04:13, 04:45, 05:32), inkább mozgásművészet, egyfajta hagyományőrző dinamikus meditáció, mint harcművészet. A kérdést tovább bonyolítja, hogy minden harcművészetben ott van a dinamikus meditáció és a mozgásművészet is. Az, hogy valaki harcművészetet vagy mozgásművészetet csinál sokszor nem is az iskola mozgásanyagán, hanem sokkal inkább azon múlik, hogy ki milyen felfogással, szemlélettel, indíttatással gyakorol. A muay thainak is van meditációcentrikus, taijiquan szerű változata.  

 

 

Személyiségfejlesztés és önismeret

 

Számtalan harcművészetből kialakult mozgásművészetet ismerünk, amely valóban hasznos önismereti és személyiségfejlesztő rendszer – amennyiben tudatosítják a gyakorlókban, hogy amit csinálnak, az alkalmatlan éles küzdelemre. Ha ezt üzleti vagy egyéb megfontolásból elmulasztja az oktató, abból nagyon csúnya pofára esések következnek.

 

 

A csavar persze ott van a dologban, hogy nemegyszer komoly harcművészeti tudással rendelkező emberek váltanak mozgásművészetre, akik adott esetben meg tudják védeni magukat – csak éppen a harcművészeti tudásukra és nem a mozgásművészeti rendszerre támaszkodva.

 

 

Ha a tanítványok nem rendelkeznek ezzel a háttérrel, akkor sose lesznek képesek megcsinálni azt, amit a mester, hiszen a mozgásművészet anyaga nem készíti fel őket éles helyzetekre.

De ettől eltekintve sem szerencsés önismereti rendszert csúsztatásra építeni, mert az személyiségfejlesztés helyett nagy valószínűséggel személyiségtorzuláshoz vezet. Mindenkinek szíve joga azt, és olyan módon tanítani, ami szívének kedves, de a tanítványokkal szembeni korrektség megkívánja, hogy ha valaki mozgásművészetet oktat, akkor hangsúlyozza ki, hogy amit átad, az az ősi harci technikákból kialakult, személyiségfejlesztő, önismereti rendszer - ami nem alkalmas éles küzdelemre vagy önvédelemre.

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

(Folyt. köv.)

 

 

 

 

 

6 komment

Címkék: harcművészet önismeret mozgásművészet személyiségfejlesztés iaido

A bejegyzés trackback címe:

https://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr782832742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ateszu 2011.04.17. 08:55:45

Szia Tamás!
Akartam javasolni a témát feldolgozásra, látom megtetted. A fogalmi félreértések elkerülése érdekében kiegészíteném annyival a cikket, hogy a "mozgásművészet" kifejezés az angol Eurhythmics (Euritmia) szó fordítása. Viszonylag újkeletű előadóművészeti ág, amit a táncterápiában és az oktatásban is felhasználják. Története a Wikipédián olvasható:

"Margarita Volosina (1882–1973) orosz festőnő volt az első, aki Steiner misztériumdrámáinak bemutatóin fellépett. Az első nyilvános euritmia-bemutató 1911 decemberében, Berlinben volt. Az euritmia szót 1912-ben, az első euritmia-kurzuson Marie Steiner indítványozta. Lory Maier-Smits (1893-1971) lett Dornachban, az antropozófia központjában az első euritmia-tanár; őt követte Tatyjána Kiszeljova (1881-1970), Marija Szavics (1882-1975) és Ászja Turgenyev-Bugajev (1890-1966). 1919-ben az első Waldorf-iskola tantárgyai között már szerepelt az euritmia."

Nem sok köze van a harcművészetekhez, de nem tiltakozom az ellen, ha valaki a harcművészet bizonyos ágait idesorolhatónak érzi, van köztük belső tartalmi összefüggés. (folyt.köv.)

Ateszu 2011.04.17. 09:05:10

Szia Tamás!
Akartam javasolni a témát feldolgozásra, látom megtetted.

A fogalmi félreértések elkerülése érdekében kiegészíteném a cikket annyiban, hogy a "mozgásművészet" alatt az angol Eurhythmics (Euritmia) kifejezést értjük ami viszonylag új előadóművészeti ág, a táncterápiában és az oktatásban is felhasználják. Története a wikipédián olvasható:

"Margarita Volosina (1882–1973) orosz festőnő volt az első, aki Steiner misztériumdrámáinak bemutatóin fellépett. Az első nyilvános euritmia-bemutató 1911 decemberében, Berlinben volt. Az euritmia szót 1912-ben, az első euritmia-kurzuson Marie Steiner indítványozta. Lory Maier-Smits (1893-1971) lett Dornachban, az antropozófia központjában az első euritmia-tanár; őt követte Tatyjána Kiszeljova (1881-1970), Marija Szavics (1882-1975) és Ászja Turgenyev-Bugajev (1890-1966). 1919-ben az első Waldorf-iskola tantárgyai között már szerepelt az euritmia."

Nem sok köze van a harcművészetekhez, de nem tiltakozom, ha valaki a harcművészetek bizonyos ágait, a belső tartalmi hasonlóságuk miatt idesorolhatónak érzi, a kategórikus elkülönítést azonban nem gondolom helyénvalónak. (folyt.köv.)

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2011.04.17. 10:35:20

@Ateszu: Köszönöm a kiegészítést, így pontos, és egyetértek azzal, amit írsz. Ebben a posztban a mozgásművészetet csak mezítlábas értelemben, mozgás + művészet használom, de bizonyos stílusoknál valóban lehetnek átfedések egyes előadóművészetekkel kapcsolatos rendszerekkel.

Beren 2011.04.17. 11:54:30

Sziasztok!

Megnéztem a facebook-os anyagot is és nem értem miért írtad a botos lazításra, hogy kevésbé meggyőző. Amit az a fickó lazítás címen csinál a boval az döbbenetes. Korábban próbáltam én is ezt a gyakorlatsort, meg van egy szökdelős videója is, és nekem nagyon komolynak tűnik, főleg kipróbálás után. 2.40 körül kezdődik a mókás rész:

www.youtube.com/watch?v=6QZq3BNtBHc&feature=related

Most látom, hogy megint kötözködöm, elnézést kérek :o)

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2011.04.17. 12:19:52

@Beren: Igen, döbbenetes, hogy valaki ebben a korban képes végrehajtani ezt a gyakorlatsort. Ugyanakkor ahogyan inog, szenved valahol mosolyogtató is. (Én végig azt vártam, mikor vágódik el.) Van a japánokban egyfajta naivitás, amikor több-kevésbé korrektül megőriznek régi iskolákat, és bemutatják, továbbadják azok anyagát, ami nagyon tiszteletreméltó, csak nekem bizonyos esetekben hiányzik belőle a hatékonyság. Ez a gyakorlat sokkal meggyőzőbb lenne, ha nem Shihan Nishiuchi mutatná be, hanem egy hajlékony táncoslány, aki erőlködés nélkül, könnyedén meg tudja csinálni. Ugyanakkor egészen elképesztő, hogy milyen mélységben mutatja be az okinawai kobudo anyagát itt a Youtube-on is.
Az általad belinkelt anyag is nagyon jó. :)

Beren 2011.04.17. 16:11:46

@Napi Maflás:
Van igazságod. Bár, ha ezeket a gyakorlatokat egy vékony kislánytól látom, biztosan nem jut eszembe, hogy kipróbáljam. Így viszont, hogy ugyan az a mester mutatta, akitől a bo technikákat lestem, rögtön kedvet kaptam hozzá, bár néhányszor igen dicstelen pozitúrában végeztem.. :o)
süti beállítások módosítása