MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

AMI NÉLKÜL NINCS HARCMŰVÉSZET 4.0

2011.04.19. 07:14 Napi Maflás

 A judo vagy a karate megalkotásának időszaka egybeesik Japán modernizációjával. Mindkét rendszer megreformálta az évszázados hagyományokat, mindkettő a keleti és nyugati kultúra szintézisére törekszik, de nem csak ez köti őket össze, hanem az is, hogy iskolai tantárggyá alakították őket. A hatékonyság mellett ez volt az a többlet, ami megteremtette a harcművészetek tekintélyét a világban – és alapvetően ennek köszönhetik rangjukat a japán irányzatok.

 

 

 

Harcművészet és pedagógia

 

Ahhoz, hogy valami iskolai tantárgy legyen, nem elég beleszuszakolni a tantervbe. Egy igazán jól felépített tantervben a különböző tárgyak egymást erősítik – és ezalatt nem csak azt értem, hogy a párhuzamosan futó anyagrészek nagyjából fej-fej mellett haladnak, és időnként egy másik tantárgy szemszögéből is megnézhetem az adott problémát. A rendesen megalkotott tanterv oktatási-nevelési céljai és a módszertana is összhangban van a tágabb környezettel. Azoknak, akik a 19. század végén iskolai tantárggyá formálták a harcművészeteket, ezekkel a kihívásokkal kellett szembenézniük.

 

 

Judo vagy karate?

 

A judót a nyugati versenysportok mintájára alakították. Kiemelt szerepet kapott benne a biztonság, a hatékonyság, illetve az európai típusú fair play, annak minden hátrányával és előnyével. A judo megítélése azóta is felemás: van, aki a hatékony küzdősportot látja benne, van, aki a napjaink követelményeihez igazított bujutsut, mások harcművészetnek tekintik.

 

 

Amikor a karate iskolai tantárgy lett, épp a judóval kapcsolatos tapasztalatok miatt zárkóztak el a versenyektől. Egyébként komoly kihívásokkal kellett szembenézniük, hiszen az addig szűk létszámú dojókban gyakorolt okinawa-téból tömegsportot csináltak. Mindezt úgy, hogy az tökéletesen megfelelt a formálódó japán birodalmi igényeknek. Ekkor alakult ki, hogy az edzéseken nagy tömegek vezényszóra mozogjanak egyszerre, ezt szolgálta a végtelenül szertartásos dojo etikett, vagy az a gyakorlat, hogy a kapott feladatnál mind a támadók, mind a védekezők hangosan megismétlik a technikák nevét és célpontját. Mindez túlmutat az önnevelés, személyiségfejlesztés eszköztárán: ezek a pedagógiai módszerek az egységes birodalom életérzésének kialakítását, az alattvalók hatékony munkavégzését szolgálták.

 

 

 

Később iskolai tárgyként se a judo se a karate nem követte ilyen mélységben a társadalmi változásokat. Bár mindkettő hangsúlyos szerepet kap a japán oktatási rendszerben, már koránt sincsenek olyan szoros összhangban a tanterv egészével, mint a századfordulón. Ráadásul amikor a karatéban bevezették a versenyeket, az az addigi pedagógiai rendszer szemléletével való szembefordulást jelentette.

 

 

Két út

 

A sport és a harcművészet közti különbség elsődlegesen módszertani kérdés, hiszen eredetileg mindkettő az önismeret, a személyiségfejlesztés eszköze. Ha erről nem mondunk le, akkor alapvetően két úton érhető el az, hogy az ember éles helyzetben is megőrizze az egyensúlyát. Az egyik, hogy folyamatosan nyomás alatt tartják, és első lépésként kialakítják benne azt a feltételes reflexet, hogy stressz helyzetben azonnal reagáljon. Egy idő után megemelkedik az ingerküszöbe, és a pozitív tapasztalatai is abba az irányba lökik, hogy éles helyzetben is higgadt maradjon.

 

 

A másik út, amikor elsődlegesen a harmóniát és a biztonságérzetet teremtik meg, és úgy hoznak létre egyre keményebb szituációkat, hogy közben gondosan ügyelnek rá, hogy a harmónia ne boruljon fel. Amennyiben végigjárják ezt az utat, a végeredmény ugyanaz lesz, mint az első esetben. Ha valahol félúton megállnak, csak magukat csapják be. 

 

Pár mondat az első részhez

 

Az első rész után felmerült a kérdés, hogy a Kyokushinkai sport vagy harcművészet. A magam részéről Masutatsu Oyamát a harcművészet egyik legnagyobb alakjának tartom. Mindent tudott a szakmáról, amit kell. A mai anyagból jól látszik, hogy a muay thai belharcot úgy kerülték el, hogy folyton földre vitték az ellenfelet (02:24, 03:15, 04:31, 04:39, 04:50, 06:05), és azt is pontosan tudta, hogy az akkori thai boksznak az ökölvívó kéztechnika (04:58, 05:09, 05:11, 07:00, 07:36) az ellenszere. Van, aki szerint Oyama egész másként harcolt, mint amit a Kyóban oktatnak. Ezt nem láttam, nem tudom. Viszont tény, hogy a Kyósok rendkívül nyitottak: bár a versenyeiken nincs fejre ütés, a legtöbben belekóstolnak az ökölvívásba, indulnak muay thai versenyeken, kipróbálják magukat a K1-ben, mma-ban…

 

Oyama nem is annyira egy technikai anyagot, hanem egy végtelenül gyakorlatias szemléletet adott át, és ennek az alapja a full contact küzdelem. Ha van irányzat, amelyik maradéktalanul megfelel a harcművészet fogalmának, a Kyokushinkai biztosan az. Ahogy Funakoshi mondta: „Teremtsd meg a saját karatédat”.

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

 

 

 

 

 

 

10 komment

Címkék: sport filozófia karate harcművészet judo pedagógia módszertan

A bejegyzés trackback címe:

https://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr1002838766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kentetsu 2011.04.19. 10:14:06

Nem értem miért nem használja a kezeit a thai boxos srác ?

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2011.04.19. 11:39:01

@Kentetsu: Mert abban az időben még nem épültek be a muay thaiba az ökölvívó technikák. Inkább lábat, térdet, könyököt használtak - azon nem volt kesztyű.

Asidotus 2011.04.19. 13:16:34

Napjainkban, a K1 szabályok között a kyosok nagyon jók lábbal, testen nem lehet őket leütni. Hátrányuk, hogy nem tudnak fejre ütni, és azt nem is olyan jól védik.
Annyira nem dominálnak K1-ben, ott inkább a muay thaiosok, kick boxosok szerepelnek jobban. Bár Glaube Feitosára a kung-fus ismerőseim is csak csettinteni tudtak.

S.H.O.T. 2011.04.19. 13:44:55

Mind K-1-ben, mind MMA-ban, stb. nagyon jók a Kyo alapok. DE! keresztbeedzés nélkül senki nem indul el ma már sehol. Úgyhogy a fejre nem tudnak ütni, kissé klisés...
K1 - Schilt, Hug, Feitosa. soroljam még? :)

"Bár Glaube Feitosára a kung-fus ismerőseim is csak csettinteni tudtak." - miért, ők ennyire jók, hogy a többire csak mosolyognak, vagy mi? :)

jzs · http://kyokushinblog.blogspot.com 2011.04.19. 14:59:28

Nos. Ami Oyama mozását jelenti nekem is vannak gyanúim. Ami kevés film marad róla fiatal korából, azon azt látom, hogy nagyon erőteljesen mozog, de nem hasonlít ahhoz, amire minket tanítottak. Általában a keleti mesterek mozgását illetően vannak érdekes megfigyeléseink. Ezek akár testalkati sajátosságokból is adódnak. A 21. szamuráj c. könyvben az egyik mester vissza emlékszik Oyamára és ő is azt mondja, hogy nem volt különösebben pontos mozgású. Ami nagyon megkapó a rövid kis küzdelmeiből az a szeme. Nagyon erőteljesen mögé néz az ellenfeleinek, amiből az jön le, hogy rendelkezett azzal a képességgel, hogy nem szemmel követte az ellenfél mozgását, hanem érezte és már 2-3 ütemmel előrébb járt fejben. Ezt bizonyítja a sok K.O. küzdelme is. Két három mozdulattal képes volt "beterelni" az ellenfelét egy teljes erővel végrehajtott ütésbe vagy rúgásba. Ami a karate lényege!

És akkor itt írnék a kyósok képességeiről is. de előrebocsátom, én nem küzdöttem soha ringben és nem is indultam ilyen versenyeken. Ezért véleményemet megfigyeléseim alapján alakítottam ki.

A karate célja az ellenfél gyors legyőzése. Pár elsőszándékú technikával elintézni. De a kyós versenyzők a jó fizikai felkészültségük miatt gyakorolják a másodszéndékot is. (pl. Amikor kontrából ütik meg a döntő erejűt vagy hagyják, hogy jöjjön a másik és 3-4 technika után ütik ki, amikor annak elfogyott a levegője vagy az ötletei). Erre azért van szükségünk, mert számos esetben olyan közel áll a felkészültségük a versenyzőknek, hogy nem tudnak egymással mit kezdeni a 3 vagy 5 perc alatt.

Lényeges különbség itt a kesztyű és a ring. Én nem a fejtámdásokat látom csak választónak. Azt be lehet gyakorolni, próba mérközéssekkel ki lehet alakítani a reflexet. De sokan elfelejtik, hogy a ringben a "zúzás" más állóképességet és belső fegyelmet igényel, mint az eredeti kyós küzdelmek. Ha erre is felkészítik a kyós versenyzőt, akkor lesz egyenrangú ellenfele a box alapokon edző más stílusúaknak. Ezt soha nem tárgyalják ki, pedig ha visszanéztek sok kyo kontra thai vagy kick box mérkőzést, a zúzdára nem készült kyósok szenvednek a ringben. És általában alul maradnak.

Nagyon nehéz egy kesztyűben lévő embert jól eltalálni! A ring más fizikai, kondicionálási és állóképességi feladat, mint a tatami! Csak akkor működnek benne a karatésok, ha ezzel számolnak és jó edzésmunkát fektetnek bele!

Akkor viszont előnyre tehetnek szert, mert kijöhetnek a karate előnyei: a gyors és erős technikák, a küzdőtávolság változtatásának a képessége, a kéz-láb kombinációkban való jártasság.

Asidotus 2011.04.19. 20:35:49

@S.H.O.T.:
a kungfus ismerőseimnek Glaube Feitosa technikája tetszett. A brazil kyo-mester éles küzdelmekben is meg tudott csinálni egy csomó olyan technikát, amit edzésen vagy legfeljebb övvizsgabemutatón lehetett olyan tökéletesen, iskolásan végrehajtani.
Én pár évet jártam kyozni, és az ott gyakorolt technikáknak egy leegyszerűsített módját szokták versenyeken alkalmazni. Feitosa meg "iskolás" módon is tudott velük nyerni. Ez tetszett a kungfus haverjaimnak.

Beren 2011.04.19. 20:49:56

Ami szerintem nagy különbség a kyo és más karate stílusok között, az az, hogy a technikák végrehajtásában annak az ereje dominál, még a gyorsaság rovására is. Ha megnézzük az előző posztban szereplő boksz és karatés bunyót látszik, hogy a karatésok ütései, rúgásai teljesen súlytalanok. Gyorsak, de nincs bennük semmi romboló hatás, csak paskolnak. Ellentétben a bokszolók ütéseivel. (Tegyük hozzá, hogy nem is ászok a fickók, de akkor is)
A fejre ütés hiánya tényleg nagy hátrány, sokat kell dolgozni, hogy zsigerből jöjjenek a technikák. Ez a K1-es kyosok közül talán egyedül Feitosanak megy jól. Pl.: Teixeira, és Filho is ezen vérzett el rendszeresen. Ebben a postban viszont tökéletesen ott van a fejre ütés és a blokkolás, elmozgás kyo-s oldalról.

@jzs:

Az, hogy az ellenfél mögé néz, azt jelenti, hogy egészben látja az ellenfelet, mivel mögé fókuszál.

Az iskolai testnevelésre szerintem a judo lenne a jó választás, három okból:
1. Már írtam egyszer, hogy az esések tanulása óriási előny lenne egy életen át. Gondoljunk csak a jeges utcák és a baleseti sebészet viszonyára.
2. A karate kezdő szinten sokkal merevebb, unalmasabb, érthetetlenebb, "poroszabb". Egyszerűen, az iskolai testnevelés részeként nem lehet értelmesen karatét oktatni gyerekeknek. Életem szerelme a karate (a feleségem után), de ez akkor is igaz.
3. Kisebb sérülésveszély mellett lehet küzdő szituációkat gyakoroltatni, amit a gyerekek is élveznek.

jzs · http://kyokushinblog.blogspot.com 2011.04.19. 22:02:10

@Beren: tudom miért néz mögé... le is írtam.

A karate porosz oktatása igaz, éppen most törjük fel ennek a módszerét. Szívesen látunk edzésen!

De egyetértek, a karate iskolai oktatása nem tenne túl jót. Ahogy az olimpiai felvétele sem.

Elég erősen az a véleményem, hogy a küzdősportokat ne tegyék semmilyen szinten az iskolai oktatás részévé. A választás maradjon mindig a gyerekeké. Azonnal abbahagynám az oktatását, ha kötelező lenne. A sok érdektelen gyereket fegyelmezni kellene, nem maradna idő az oktatásra.....

Beren 2011.04.19. 22:35:50

@jzs:
Láttam a 24-óráson, hogyan oktattok és a blogon is olvasom. :o) Úttörő szemléletűnek tartom, nagyon tetszik.
Akkor egyre gondoltunk a tekintet kapcsán, elnézést, ha félreértettelek.

Ateszu 2011.04.22. 20:55:02

Judo vagy Karate az iskolában? Judora szavazok. Gyerekkoromban a Judot műveltem (középiskolában, főiskolán pedig a Karatét, Shotokant főként). Azon túl, hogy eleve sport, megtanít küzdeni, fejleszti az erőnlétet, önbizalmat ad, játékos, a szülők szemében pedig nem annyira "brutális" mint a Karate. Hasznosnak tartanám az iskolai bevezetését, de ennek nem sok realitását látom.
süti beállítások módosítása