MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

A HARCMŰVÉSZET HÁTORSZÁGA 12.0

2012.06.05. 06:00 Napi Maflás

Amikor a sportok látványosan feladták szellemi hátterüket, a testnevelés is elveszítette beágyazott helyét az oktatásban. Afféle szatellit-tárgyként lebeg a tanrendben, leginkább az ép testben ép lélek – félreértett – szlogenjével indokolják létét. De még azokon a helyeken se tölti be azt a szerepet a közoktatásban, amit lehetne, ahol igyekeznek az iskolarendszer oktatási-nevelési céljait megerősíteni a testnevelés segítségével.

 wushu1.jpg

 

Sport az oktatásban

 

Az iskolai testnevelés a XIX. századi birodalmak integrálták legjobban az oktatásba. A hatékony hódításhoz szükség volt a kellő fizikummal rendelkező, összeszokott, stressz-tűrő, eredményesen együtt dolgozó közösségekre. A szabad verseny elmélete megjelent a testedzésben is, és mind a mai napig meghatározza a sportról kialakult képünket.

 

ds8.jpg

 

A versenysportoknak számos előnye van: megjelenik a feladatmegosztás, kialakítja a rövid- és hosszú távú taktikai gondolkozás képességét, a közös cél érdekében hatékonyan összekovácsolja a közösséget. A közelmúltban is láthatunk példát rá, hogy egy gondosan kiválasztott, megfelelő módon támogatott és felfuttatott közösségben, a csapatsportban elfoglalt pozíció hogyan konvertálható az élet más területein.

 

orbán.jpg

 

A versenysportok kitűnően felkészítenek a rövid távú célok elérésére. Világosak a feladatok: mindig a soron következő helyzetet, mérkőzést, bajnokságot kell megnyerni. Benne van a folyamatos újrakezdés is, az hogy mindig nulláról indul az ember.

Ugyanakkor látni kell, hogy a versenysportok mögül elporladt az a szellemi háttér, ami életre hívta őket, és ezzel egyidejűleg gyökeresen megváltozott a társadalmi szerepük. Ennek ékes bizonyítéka, hogy a testnevelés gyakorlatilag talajtalanná vált az oktatásban. A modern testnevelés felfogás megkísérel nyitni az egészségnevelés irányába, azonban ez egyáltalán nem áll kapcsolatban más tantárgyakkal: a biológiával, a fizikával vagy a kémiával – hogy az iskola oktatási-nevelési céljait és módszertanát ne is említsük.

 

fetch.jpg

 

A hagyományos harcművészetek

 

A XIX. század végén Japánban felismerték, hogy ország sikerének kulcsa az oktatásban rejlik. Ennek érdekében végtelenül gondosan ötvözték a keleti és nyugati értékeket, és kialakították a rendkívül eredményesnek bizonyuló, sajátos japán megközelítést – ennek folyományaként jelent meg a harcművészetekben a judo, ami hamarosan iskolai tantárggyá vált.

 

judo.JPG

 

A judo hatékonyságához, komplexitásához nem fér kétség. Okinawán azonban úgy látták, hogy a judóba nyugati mintára bekerült versenyrendszer ellentétes a harcművészetekkel, és legfőképp azoknak az iskolai oktatásban betöltött szerepével. De ahhoz, hogy megértsük, miért ellentétes a verseny a hagyományos harcművészet szellemével, megint csak vissza kell mennünk az időben.

 

Tomari-Te-Okinawa.jpg

 

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

(Folyt. köv.)

4 komment

Címkék: oktatás sport stratégia taktika harcművészet cél pedagógia

A bejegyzés trackback címe:

https://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr784565918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

belekotty 2012.06.06. 07:44:29

A testnevelésben használt küzdő sport, a harcművészet, a küzdősportok, a versenyszerű küzdő sportok, a ketrecharc, az önvédelem és a katonai önvédelem külön-külön dolgok.
Hogy a legszélsőségesebb kettő hasonlítsam, a testnevelésben alkalmazott judo a vereség elviselésére, az indulatok kontrollálására tanít, míg a katonai közelharcban az a legjobb ha minden gátlást levetve megölöd az ellenfelet.
Míg lehet ugyanazt a válldobást használod.
Itt a harcművészet és a versenysport, testnevelés szerepel és konkrétan a judo van nevesítve. Még ezek is élesen elkülönülnek. A testnevelésben remekül alkalmazható a judo, ezt felesleges is taglalni. A harcművészet és versenysport jellege azonban nagyon elkülönül, jobban mint sok más küzdő sportban. Elsősorban azért mert olimpiai sportág, a birkózás és az ökölvívás pedig nem deklarálja magát harcművészetnek és nem fektet hangsúlyt vizsga rendszerre és hagyományokra.
A judoban ha valaki erős, jó kondija van és megtanul egy technikát, azzal világversenyt lehet nyerni. Attól még nem lesz jó judós. Egy jó judós pedig aki sok technikát tud, sőt szinte az összes dobás ismeri, sokat pedig mesteri szinten, az még nem biztos hogy sikeres versenyző, vagy edző lesz.
A verseny judo és a judo között különbséget pedig igen jól illusztrálja, hogy az MJSZ danvizsgán csupán kilencféle dobást kell bemutatni jobbra és balra és ezen válogatott, sikeres judósok sorra elvéreznek. Sőt volt sikeres versenyző mondta nekem a minap, aki a mai magyar judo egyik legsikeresebb edzője, hogy ő bizony vért izzadt, mire a Kodokan előírásainak megfelelően megtanulta a 2. danhoz szükséges 15 dobást rendesen.

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2012.06.06. 11:37:38

@belekotty: Utalásszinten ott van a posztban a karate is. A mai cikkben egyébként - sokadszor - definiálom, hogy hagyományos harcművészet alatt nem az ősi rendszereket, hanem azokat a stílusokat értem, amelyek az iskolai oktatásba ágyazott pedagógiai rendszerként értelmezik a harcművészeteket.
A sport, harcművészet, katonai közelharc, szakrális tudás, hagyományőrzés, mozgásművészet kérdéskörét a korábbi posztokban boncolgattam. Ez a poszt (és a mai is) kifejezetten az iskolai oktatásba ágyazott harcművészetekkel foglalkozik.

belekotty 2012.06.06. 14:52:07

@Napi Maflás: Az iskolai oktatásba hivatalosan csak a judo van integrálva. Na jó a thai box is benne volt Thaiföldön, de már onnan is kivették.

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2012.06.06. 15:06:28

@belekotty: Okinawán iskolai tárgy volt a karate, és ismereteim szerint ez volt a korabeli iskolarendszer oktatási-nevelési céljaival legtökéletesebb egységben lévő harcművészet. Én az iskolai oktatásba az egyetemi képzést is beleértem. Bizonyos iskolatípusokban pedig számos más harcművészet is a tanterv része volt. Sok helyen tanítanak pl. taijit. Még Magyarországon is volt rá példa. Más oktatási intézményekben is szerepelnek harcművészetek az órarendben.
De engem nem annyira a múlt, mint inkább a harcművészet jelene érdekel.
süti beállítások módosítása