MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

  • Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Ezek minden csak nem aikido technikák. Sukui nage és waki gatame. A jiu jitsuban, aztán a judoba... (2018.01.09. 23:20) AIKIDO TECHNIKÁK AZ MMA-BAN?
  • Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Teljesen más távolság tartást, más védekezést kíván a pusztakezes küzdelem. Ott nem lehet gurulni... (2018.01.09. 20:40) KESZTYŰBEN VAGY CSUPASZ KÉZZEL?
  • garael: @11110000: Ez butaság, a tudományos életben is gyakori az önidézés. Ráadásul a hivatkozott linkek ... (2018.01.02. 17:01) A NŐI ÖNVÉDELEM 10 ALAPSZABÁLYA
  • Irbisz: A meccs alapján az ukrán zseni titulusa sem vonható kétségbe, mert a 8 év különbség az sok ilyen k... (2017.12.13. 11:15) A ZSENI ÉS A PROFI
  • rnz: Ez is egy érdekes formája a természetes kiválasztódásnak. (2017.11.27. 13:06) AZ ÚJ ŐRÜLET NEVE: LETHWEI

A HAGYOMÁNYOS HARCMŰVÉSZETEK

2012.06.24. 07:27 Napi Maflás

A hagyományos harcművészetek elnevezése első hallásra megtévesztő. Az ember könnyen azt hiheti, hogy ezek a stílusok olyan hagyományőrző rendszerek, amelyek a lehető legtisztább formában kívánják továbbadni a szamuráj szellemiséget. Erről azonban szó sincs. Bár a hagyományos harcművészetek előszeretettel hivatkoznak ősi gyökereikre, kevés olyan irányzat akadt, amelyik ilyen bátor kézzel nyúlt volna a klasszikus harcművészeti stílusok örökségéhez – és itt elsődlegesen nem a technikákra gondolok.

 

f7.jpg

 

A hagyományos harcművészetek arra törekedtek, hogy az iskolai oktatásba tökéletesen illeszkedő tantárgyat formáljanak a régi közelharc rendszerekből. A harcművészetekben már jóval korábban megjelent az igény, hogy a fegyverforgatás gyakorlatában való elmélyülés révén formálják az ember jellemét – a távol-keleti közelharc rendszerek valójában ekkortól tekinthetők művészeteknek. A hagyományos harcművészet azonban jóval tovább lép, amikor iskolai tantárggyá alakítja az ősi stílusok anyagát.

 

f11.jpg

 

Noha az alapítók az ősi és a modern szemlélet ötvözéséről beszélnek, valójában gyökeres fordulatról van szó. Bár a képzésben megjelennek a harcművészeti iskolák alapvető értékei, a hagyományos harcművészetet a XIX. századvégi japán iskolarendszer oktatási-nevelési céljainak és módszertanának rendelik alá. Ezen a tényen az se változtat, hogy a korabeli oktatásban a szamuráj értékrend számos eleme is megtalálható.

A japán iskolarendszert végtelen hatékonyság jellemezte. Komoly szerepet játszott abban, hogy a feudális szigetország néhány évtized alatt a cári Oroszországot legyőző, modern imperialista állammá vált. Japán a második világháború után megismételte ezt a csodát, amikor legyőzött és megszállt vesztes országból nem egészen húsz év után a világ egyik vezető ipari nagyhatalma lett – miközben saját nyersanyag forrásai egyáltalán nem predesztinálták erre a szerepre.

 

t3_1.jpg

 

A hagyományos harcművészetek pontosan tükrözik a XIX. századvégi japán oktatási rendszer céljait és módszertanát. A hatékonyság növelése érdekében átveszik a nyugati kultúra számos elemét, de egyúttal átörökítik a feudális rend jellemzőit: a feljebbvalónak kijáró feltétlen tiszteletet és engedelmességet, a kötelességtudatot, a közös munkát, az egyéni kezdeményezések megjelenítésének végtelenül leszűkített rendszerét. A hagyományos harcművészetek mind a mai napig őrzik a szamuráj iskolák katonai jellegét. A rendszer célját, működését a vezető akaratának rendelik alá, és a hierarchikus felépítés biztosítja, hogy a közös munka során a lehető leghatékonyabban teljesítsék a kitűzött célokat. Mindezt a művészetekből átvett, tökéletességre való törekvéssel ötvözték. A hagyományos harcművészet olyan lojális alattvalókat nevel, akik a maguk területén tökéletes hatékonyságra törekedve végzik munkájukat a közösség boldogulásának érdekében.

Ám a hagyományos harcművészetek oktatási rendszerbe illesztésével mindenki számára elérhetővé tették azok anyagát. Ráadásul nyugatiaknak is tanították a rendszert. Mindez gyökeres szemléletváltozást jelentett, hiszen a hajdan az uralkodó osztály hatalmát biztosító tudás az ország gazdasági felemelkedésének, és a japán kulturális kapcsolatok megerősítésének eszközévé vált.

 

f19.jpg

 

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

(Folyt. köv.)

Szólj hozzá!

Címkék: oktatás hatékonyság iskolarendszer hagyományos harcművészet

A bejegyzés trackback címe:

http://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr564607415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.