MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

  • Napi Maflás: @Dr.Démonmac1: Bocs, de azt maguktól is tudják, hogyan kell csapatba verődve megfélemlíteni és bán... (2017.05.07. 21:15) AZ ASSZONY VERVE JÓ?
  • acidrain: @Audianer: azt a háborút hackerek és drónok vívják majd, nem puskával szaladgáló emberek. Mit gond... (2017.04.23. 12:50) MILITARIZMUS AZ ISKOLÁBAN?
  • Darky_: @SunyiSanyi: Nyilván mindkettő igaz. Az viszont tény, hogy bármely stílus ahol van megmérettetés, ... (2017.04.20. 12:04) WING TSUN A 21. SZÁZADBAN
  • cog3981: @karandash: "Akinek a szóbeli felelések stresszt okoznak (mármint az egészséges drukkon felül), a... (2017.01.20. 13:09) A VERSENY SZEREPE AZ ISKOLAI OKTATÁSBAN
  • László 88: @Napi Maflás: Megnéztem az általam linketl videót, úgy gondoltam, hogy az aikido nem is olyan ross... (2017.01.19. 14:33) AIKIDO TECHNIKÁK AZ MMA-BAN?

A HAGYOMÁNYOS HARCMŰVÉSZETEK

2012.06.24. 07:27 Napi Maflás

A hagyományos harcművészetek elnevezése első hallásra megtévesztő. Az ember könnyen azt hiheti, hogy ezek a stílusok olyan hagyományőrző rendszerek, amelyek a lehető legtisztább formában kívánják továbbadni a szamuráj szellemiséget. Erről azonban szó sincs. Bár a hagyományos harcművészetek előszeretettel hivatkoznak ősi gyökereikre, kevés olyan irányzat akadt, amelyik ilyen bátor kézzel nyúlt volna a klasszikus harcművészeti stílusok örökségéhez – és itt elsődlegesen nem a technikákra gondolok.

 

f7.jpg

 

A hagyományos harcművészetek arra törekedtek, hogy az iskolai oktatásba tökéletesen illeszkedő tantárgyat formáljanak a régi közelharc rendszerekből. A harcművészetekben már jóval korábban megjelent az igény, hogy a fegyverforgatás gyakorlatában való elmélyülés révén formálják az ember jellemét – a távol-keleti közelharc rendszerek valójában ekkortól tekinthetők művészeteknek. A hagyományos harcművészet azonban jóval tovább lép, amikor iskolai tantárggyá alakítja az ősi stílusok anyagát.

 

f11.jpg

 

Noha az alapítók az ősi és a modern szemlélet ötvözéséről beszélnek, valójában gyökeres fordulatról van szó. Bár a képzésben megjelennek a harcművészeti iskolák alapvető értékei, a hagyományos harcművészetet a XIX. századvégi japán iskolarendszer oktatási-nevelési céljainak és módszertanának rendelik alá. Ezen a tényen az se változtat, hogy a korabeli oktatásban a szamuráj értékrend számos eleme is megtalálható.

A japán iskolarendszert végtelen hatékonyság jellemezte. Komoly szerepet játszott abban, hogy a feudális szigetország néhány évtized alatt a cári Oroszországot legyőző, modern imperialista állammá vált. Japán a második világháború után megismételte ezt a csodát, amikor legyőzött és megszállt vesztes országból nem egészen húsz év után a világ egyik vezető ipari nagyhatalma lett – miközben saját nyersanyag forrásai egyáltalán nem predesztinálták erre a szerepre.

 

t3_1.jpg

 

A hagyományos harcművészetek pontosan tükrözik a XIX. századvégi japán oktatási rendszer céljait és módszertanát. A hatékonyság növelése érdekében átveszik a nyugati kultúra számos elemét, de egyúttal átörökítik a feudális rend jellemzőit: a feljebbvalónak kijáró feltétlen tiszteletet és engedelmességet, a kötelességtudatot, a közös munkát, az egyéni kezdeményezések megjelenítésének végtelenül leszűkített rendszerét. A hagyományos harcművészetek mind a mai napig őrzik a szamuráj iskolák katonai jellegét. A rendszer célját, működését a vezető akaratának rendelik alá, és a hierarchikus felépítés biztosítja, hogy a közös munka során a lehető leghatékonyabban teljesítsék a kitűzött célokat. Mindezt a művészetekből átvett, tökéletességre való törekvéssel ötvözték. A hagyományos harcművészet olyan lojális alattvalókat nevel, akik a maguk területén tökéletes hatékonyságra törekedve végzik munkájukat a közösség boldogulásának érdekében.

Ám a hagyományos harcművészetek oktatási rendszerbe illesztésével mindenki számára elérhetővé tették azok anyagát. Ráadásul nyugatiaknak is tanították a rendszert. Mindez gyökeres szemléletváltozást jelentett, hiszen a hajdan az uralkodó osztály hatalmát biztosító tudás az ország gazdasági felemelkedésének, és a japán kulturális kapcsolatok megerősítésének eszközévé vált.

 

f19.jpg

 

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

(Folyt. köv.)

Szólj hozzá!

Címkék: oktatás hatékonyság iskolarendszer hagyományos harcművészet

A bejegyzés trackback címe:

http://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr174607415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.