MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

  • Napi Maflás: @Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Van egy első része. Ez a közepe. :) (2017.09.13. 17:26) VISSZATÉRHET-E A HARCMŰVÉSZET ARANYKORA? 2. rész
  • Irbisz: @Napi Maflás: De nem is ertem mit misztifikalod ezt ennyire tul, alig több mint egy honapja te ir... (2017.08.29. 11:07) A LEGJOBBAN VÁRT/GYŰLÖLT TALÁLKOZÓ
  • Kelly és a szexi dög: Amúgy pl. poppénekes is...egy legenda ez az ember! (2017.08.25. 20:27) A MUAY BORAN HARCOS
  • Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Rengeteg lethwei filmet nézek manapság a neten, ez a blog hívta fel rá a figyelmemet. Kőkemény. (2017.08.17. 14:08) A SUFNIROMANTIKA
  • Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: De nem is értem. A hülyeség netovábbja egy biztonsági őrre rátámadni és levinni földre. Tuti hogy... (2017.07.31. 08:32) SOK LÚD

AZ ÖNISMERET

2012.07.04. 05:56 Napi Maflás

Önismeret nélkül nincs hatékony harcművészet. Jó bunyós lehet valakiből úgy is, ha nincs tisztában saját korlátaival és mozgatórugóival. Ehhez bőven elég a kellő izomtömeg, illetve az, hogy az ember megtanulja a szakmát. A harcművészet azonban nem csupán arra törekszik, hogy felkészült harcosokat képezzen, hanem olyan személyiségfejlesztő rendszer, ami a közelharc mesterségének elsajátítása révén akarja elérni a tökéletességet.

 

b8.jpg

 

A modern ninjutsu a testtudatossággal kezdi az önismeretet. A testünk jelenti azokat a fizikai kereteket, amik között leéljük az életünket, és amíg nem ismerjük tökéletesen, nem beszélhetünk önismeretről. A testtudatosság megteremtése után nézzük meg, mennyire vagyunk azonosak a gondolatainkkal, illetve az érzéseinkkel. A legtöbb gondolat a belénk épült érzelmi reakciókból fakad, hiszen a nevelés során leginkább érzelmileg hatottak ránk. Ezért alapvető, hogy feltárjuk érzelmeink kiváltó okát. Az önismeret három szintje a tanítás során nem különül el ennyire élesen egymástól, de minden esetben a test reakciói jelentik a kiindulópontot.

b3.png

Az emberek többsége nem ismeri önmagát. Azt hiszi, azonos azzal, akinek a külvilág látja. Egész életében a belénevelt érzések, gondolatok korlátaival küszködik, azoknak próbál megfelelni, ahelyett, hogy megismerné, és megtanulná elfogadni azt, aki valójában ő. Az önmagáról kialakult hamis kép megakadályozza abban, hogy igazán eredményes legyen – illetve csak a véletlennek köszönhetően lehet az. Pontatlan helyzetértékelésre ritkán lehet hatékony stratégiát építeni, mert a vágyak és a valóság ütközéséből hosszú távon mindig az utóbbi kerül ki győztesen.

Ahhoz, hogy az ember harmóniába kerülhessen tágabb környezetével, először önmagát kell megtalálnia. Ez sokkal nehezebb, mint elsőre gondolnánk. Valódi énünk jóval kevesebb annál, mint akinek hisszük magunkat, csak elfedik előlünk a gyermekkorunk óta gondosan belénk nevelt feltételes reflexek. Ezek egy részével nincs gond, mert megfelel valódi énünknek, vagy legalább is semlegesen hat rá. A problémát azok a belénk nevelt tulajdonságok jelentik, amelyek ellentétesek valódi énünkkel. Bár személyiségünk nagy része felvett reakció, van néhány tulajdonságunk, amin nem vagyunk képesek változtatni – és ezek alkotják valódi énünket. Ha valódi énünk bármely eleme ellentétben áll a belénk nevelt értékrenddel, az előbb-utóbb töréshez vezet.

b5_1.jpg

A harcművészet a fizikai tapasztalatok útján vezet el önmagunkhoz. A jól felépített rendszer nem csupán a test-test elleni küzdelem világába avatja be a gyakorlót, hanem egyúttal saját lelkének mozgatórugóit is feltárja az ember előtt. A reakcióink sosem önkéntelenek. Minden gesztusunk mögött a bennünket ért hatások egymásra rétegződött vastag szövete áll.

A gyakorlás során mesterséges konfliktushelyzeteket hozunk létre, ahol a tanulónak elsődlegesen saját korlátaival kell megküzdenie. Ilyenkor elemi erővel törnek fel az énképünk és a valóság ütközéséből fakadó reakciók. Nem csupán az adottságainkból fakadó határokba ütközünk, hanem a belénk nevelt korlátokba is. Ha az ember jól tanít, akkor nem az általa elképzelt képhez idomítja a diákot, hanem elvezeti őt valódi énjéhez, és onnan építik újra a személyiséget.

Az önismeret az önmagunk teljes elfogadásához vezető út első lépcsője. Amennyiben valaki nem képes reálisan látni önmagát, az egész életében saját démonaival fog hadakozni. A személyiségfejlődés pszichés és kulturális mechanizmusainak feltárása ezért a modern ninjutsu pedagógiájának alapvető eszköze.

A hagyományos harcművészet nem kémiai segédanyagok révén akarja növelni a hatékonyságot, hanem az ember testi-szellemi képességeinek maximális kiaknázására törekszik. Ennek alapja a tökéletes önismeret, és ez tette alkalmassá ezeket a rendszereket arra, hogy az iskolai tananyag részévé váljanak.

b6_1.jpg

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

(Folyt. köv.) 

Szólj hozzá!

Címkék: gondolatok érzések önismeret pedagógia testtudatosság

A bejegyzés trackback címe:

http://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr414625271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.