MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

  • Napi Maflás: @Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Van egy első része. Ez a közepe. :) (2017.09.13. 17:26) VISSZATÉRHET-E A HARCMŰVÉSZET ARANYKORA? 2. rész
  • Irbisz: @Napi Maflás: De nem is ertem mit misztifikalod ezt ennyire tul, alig több mint egy honapja te ir... (2017.08.29. 11:07) A LEGJOBBAN VÁRT/GYŰLÖLT TALÁLKOZÓ
  • Kelly és a szexi dög: Amúgy pl. poppénekes is...egy legenda ez az ember! (2017.08.25. 20:27) A MUAY BORAN HARCOS
  • Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Rengeteg lethwei filmet nézek manapság a neten, ez a blog hívta fel rá a figyelmemet. Kőkemény. (2017.08.17. 14:08) A SUFNIROMANTIKA
  • Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: De nem is értem. A hülyeség netovábbja egy biztonsági őrre rátámadni és levinni földre. Tuti hogy... (2017.07.31. 08:32) SOK LÚD

A VERSENY SZEREPE AZ ISKOLAI OKTATÁSBAN

2017.01.17. 11:37 Napi Maflás

Hulladékgyűjtő verseny, osztályverseny, iskolabajnokság, tanulmányi verseny, OKTV, szép kiejtési verseny, diákolimpia. Ismerős? Számon tartjuk, ki írta a legjobb dolgozatot, ki lesz félévkor és év végén az osztályelső, a szünetekben pedig mindig van idő egy gyors focira. A jobb középiskolákat versenyistállónak becézik. A diákok számára az iskola egy véget nem érő versenysorozat.

 dublin_university_american_football_club.jpg

 (Forrás: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/17/Dublin_University_American_Football_Club.jpg)

 

Ehhez képest finoman szólva kidolgozatlan a verseny szerepe az oktatásban. A legtöbb helyen „hulljon a férgese” alapon állnak a kérdéshez. Van a dicsőségtábla, amin azok szerepelnek, akikre büszkék vagyunk – és van a reszli. Ebből a szempontból az iskola nem változott Karinthy óta. Ugyanakkor a versenyeztetésnek nincs szellemi háttere – bár a verseny előnyeit taglaló hangzatos szólamokkal több vaskos kötetet is meg lehetne tölteni.

 

karinthy-frigyes-rossztanulo.png

 (Forrás: http://members.iif.hu/visontay/ponticulus/rovatok/humor/karinthy_tanar2.html)

 

Nem tanítjuk meg a diákokat győzni, és nem tanítjuk meg őket veszíteni sem. Elképzelésünk sincs arról, hogy mihez kezdjünk az úgynevezett vesztesekkel – és az oktatásügy jelenleg nem is akar a problémával foglalkozni. Ráadásul a társadalomban viszonylag csekély az A-típusú versenyzők száma – ellenben jelentős azoknak az aránya, akik rosszul tűrik a versennyel járó fokozott stresszt, viszont magas színvonalon és egyenletesen teljesítenek, ha nyugodt környezetet biztosítunk számukra. Az oktatásügy egyik alapvető hibája, hogy következetesen keveri a vizsga és a felmérés fogalmát. Bár előszeretettel idézik, hogy „teher alatt nő a pálma”, de ez a legmarkánsabb kultúrtörténeti félreértések egyike.

Miközben elvárjuk a diákoktól, hogy hibátlanul teljesítsenek, nem tanítjuk meg nekik, mi a feladat. Azt se tanítjuk meg, hogyan ismerjék fel, hogy mit várnak tőlük. Amikor a gyerek bekerül az iskolába, egy olyan elvárás rendszerrel találkozik, aminek nem ismeri a szabályait – és csak nagyon kevesen értik meg, hogy mit akarnak tőlük. Az iskola ezen a téren kritikán alul teljesít, miközben elvileg mindenkinek alapvető joga, hogy a lehető legmagasabb szinten elsajátítsa az iskolai tananyagot – ami nem mellesleg az egész társadalom érdeke.

 

equalityequity.png

 (Forrás: http://next50yearsproject.org/secret-language-of-equity/)

 

Az iskola nem hajlandó szembenézni azzal, hogy a különböző hátterű vagy személyiségű diákoknak eltérő jellegű oktatásra van szükségük – miközben a tananyag és az oktatási rendszer nem társadalmi konszenzus eredménye. Ráadásul következetesen összekeverjük a versenyt és a versenyképességet. Az oktatás egyik célja az lenne, hogy a diákok versenyképesek legyenek a nemzetközi munkaerőpiacon. Ehhez képest az egyetlen terület, ahol a kormány komoly segítséget nyújt ebben, az a sport.

Ez nem annyira meglepő, hiszen a jelenlegi magyar társadalom elutasítja a versenyt. Az egyre jobban intézményesülő kapcsolati háló győzedelmeskedett a piaci verseny felett. Versenyellenes közeget teremtettünk, és most azon siránkozunk, hogy aki versenyképes a nemzetközi munkaerőpiacon, az elmegy innen. A verseny egyetlen kormányzatilag elfogadott terepe a sport maradt.

 

felcsut.jpg

(Forrás: http://latabernaonline.com/tag/pancho-arena/)

 

Csakhogy a diáksport, és az iskolai testnevelés célja nem az, hogy olimpikonokat neveljen, hanem az, hogy segítse a diákokat a tanulásban, amihez az kell, hogy a testnevelés órák anyaga összhangban legyen az iskola oktatási-, nevelési céljaival és módszertanával.

Ha érdekelnek az ezzel kapcsolatos tapasztalataim, javaslataim, olvasd el a Modern harcművészet az iskolai oktatásban című könyvemet.

A kiegészítő anyagokat a Maflás Facebook oldalán találjátok.

11 komment

Címkék: verseny esélyegyenlőség győzelem versenyképesség testnevelés tanulmányi verseny diáksport A-típusú versenyző

A bejegyzés trackback címe:

http://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr112132593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

odamondó 2017.01.19. 00:09:37

Ilyen az élet. A nyertesek elől vannak a vesztesek meg nem érdekelnek senkit. Erre kell a gyerekeket megtanítani nem a világot arra formálni, hogy a vesztes is valaki mert szóban valaki a valóságban senki marad.

szanalmas 2017.01.19. 00:32:44

Ez az egész iromány egy értelmetlen katyvasz, teljesen alátámasztatlan, semmitmondó, álérvszerű, közhelyes, általánosítgató, értelmesnek TŰNŐ zagyvaságokkal. Gyakorlatilag nem érdemes megpróbálni sem vitázni vele, mert az egész mondatonként is hülyeség. Inkább " karatékákozzá' ", kedves szerző, má' bocs...

karandash 2017.01.19. 05:39:35

Lózungok vannak egymás után böfögve ebben a posztban.

Más. Tapasztaltam olyat, hogy gimnáziumi tanárok egyszerűen irigyek egyes jól teljesítő diákokra.
Biológiatanár látja, hogy az egyik diákja orvosira készül, ahova ő maga is szeretett volna gimisként bejutni, de nem tudta megugrani a lécet. Magyartanár irigyli a jogi egyetemre készülő diákját, mert ő maga buta volt és nem érte el 25 éve az oda szükséges pontszámot, ezért csak magyar szakra vették fel, úgyhogy írásbeli érettségin csúnya külalakra hivatkozva ront egy fokozatot az érdemjegyen. Anno gimis osztálytársammal történt ilyen... Lelki nyomorék tanároktól nem várható, hogy érdekelje őket a gyerek jövője. Hisz a tanárok többsége is alulmaradt egyszer a versenyben, ezért nem lett kutatóvegyész, csak kémiatanár, nem lett jogász, csak magyar-történelem szakos tanár.
Egy olyan angoltanár gyomra, aki életében nem járt Amerikában vagy Angliában, nehezen veszi be, ha egy diákja különórákkal, szorgalommal eljut 18 éves korára a felsőfokú nyelvvizsgáig és/vagy besétál egy nyugati egyetemre.

Az emberi irigység határtalan. Pedagógusok irigysége emberéleteket, pályákat törhet meg.

Az élet nevű versenyben vesztes, fingszagú tanári szobában tespedő, szent tehénként kezelt tanárok nem fognak versenyre, sikerre nevelni.

cog3981 2017.01.19. 06:50:46

Ez csak egy kis szelete a magyar oktatasnak ami nem mukodik.
Elsosorban EGYUTTMUKODNI nem tanit meg az iskola viszont STRESSZELTET a szuksegtelen mindenki elotti szobeli feleltetesekkel. "Kell hogy erettsegin meg tudjon szolalni"
Ami persze nem igaz mert kozos projekteket kellene megoldani es azokat eloadni - stressz mentesen. Aztan az ertekeles meg johet irasban az eredmeny ugy is CSAK az adott gyerekre es a tanarra tartozik.

Kb ebben van a magyar tarsadalom problemainak egyik legfobb forrasa. Nincs egyuttmukodes, de van irigyseg, egymas lenezese, tolerancia hianya es lehet csodalkozni hogy ekkora a korrupcio es csak hanyatlik minden.

A suliban pedig a csokosok gyerekenek ugyanugy megvan a kituntetett helye (aki az orszagos versenyre megy) mint a rendszervaltozas elott.

Szerencsere a gyereket mar megmentettuk ettol es a skandinav iskolarendszert elvezi es azt sem tudja mi az a stressz. :) Ja, en sem :) mert ott dolgozom.

gmihaly621 2017.01.19. 06:53:05

Ez a poszt élből egy hülyeség, söt... "Ennek" a megtanítása nem a gúzsba kötve táncoló iskolai tanerők dolga. Ha a "tantárgy" hatékony "tanításához" szükséges függetlenséget és méltó életkörülményeket megkapná a tanerő, akkor persze másképp festene a leányzó fekvése. És Hatodik Lenin óta tudjuk, hogy a gaz impirilisták is útálják a versenyt, ezért hozták létre a kartelleket, trösztöket és egyéb, versenyt (és adót) kikerülő gazdasági társasági formációkat. Jól lehet, a hírhedt 1929-33-as gazdasági világválság óta a trösztökre rászáll az állam, annak hatóságai, bíróságai (ld.: jogállam) de a "gazdaság" ellenszerként kitalálta a globalizációt és sok mást, ezek most készülnek befuccsolni, mivel az újabb válság kirodbbanásakor nem általlottak az általuk addig leépíteni kívánt állahhoz fordulni, segítségért. Nagy kérdés, hogy ebben az embercsempészes migránshullán-népvándorlásban, illetve az eszkalálódó globális fegyverpiac háborúkat kirobbantó rettenetében mennyire van benne az ő mocskos mancsuk. Avagy csak az nem látja, aki nem akarja látni? És a 2008-as válság elqrásai és az államok megvezetései a világgazdaság elitje által, az micsoda? Miféle gazemberséget, avagy álszent dumahalmazból felépülő katyvaszt akar a blogger és ihletői megtaníttatni a diákokkal?

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2017.01.19. 08:06:54

Az iskolának egyetlen feladata van: a tudomány nevű szekta aktuális dogmáinak bemagoltatása.

Szóval a cikkben a szokásos:
az index címlapos írnok rácsodálkozik a valóságra, eseményt figyelhetjük meg.

zZZz 2017.01.19. 08:58:40

@odamondó: Ki mondja meg hogy ki a nyertes? Te?
Azok akik elol vannak azok mind nyertesek??
Ne vicceljunk mar ..
Probald meg masik szemszogbol nezni a dolgokat es esemenyeket, nem csak a nyertes- vesztes oldalrol.
Egyebkent nagyon jo iras.

cog3981 2017.01.19. 09:36:48

@zZZz: "Ki mondja meg hogy ki a nyertes? Te?"

Foleg hogy a csokosok gyerekei eleve elonybol indulnak ;)

karandash 2017.01.19. 12:14:33

@cog3981: "Elsosorban EGYUTTMUKODNI nem tanit meg az iskola viszont STRESSZELTET a szuksegtelen mindenki elotti szobeli feleltetesekkel."

Akinek a szóbeli felelések stresszt okoznak (mármint az egészséges drukkon felül), az picit fogyatékos. Meg kell tanulnj kezelni minden helyzetet és akkor nincs befosás, ha meg kell szólalni. Amúgy Magyarországon pont nem annyira jellemző a szóbeli feleltetés, ismeretségi körömben és saját tanulmányaim során is alig találkoztam vele. Mi gimnáziumban egyetlen tárgyból feleltünk szóban minden órán. Imádtam. Előre tisztázott anyag, tiszta szabályok. Ez a fontos. Az értékelés is nyilvános volt, így mindenki belelátott a követelményekbe. Szó se volt megszégyenítésről. Nyilvános értékelésnél pedig a csókosok se élveznek előnyt.
Ami stresszelt mindenkit, az a röpdolgozatnak nevezett szopatás volt. Be nem jelentett tananyagból be nem jelentett időben... Az csak arra volt jó, hogy alkalmi nemtanulókat ledorongoljon és stresszeljen. Értelme semmi. Nekem nem okozott gondot, de volt aki mindig beszopta a rossz jegyeket.
Ha előre tisztázott anyagból és időben, módon történik a számonkérés, akkor semmi különbség nincs egy szóbeli felelés és egy közös projekt prezentálásának stresszfaktora között.

Ahol most élek, egy ázsiai bezzegország, csak standardizált tesztek vannak minden szinten, pici gyerekkortól. A gyerekek hihetetlen nyomás alatt élnek, mégis a világ egyik legjobb oktatási rendszerének tartják ezt, a lusta nyugati fehér gyerekektől ezek az ázsiaiak fogják elvenni az összes jól fizető munkát. Konkrétan ezzel indítják itt útnak a gyerekeket, hogy hódítsák meg a nyugatot, vegyék el a munkát, amit a fehér ember megfizet, mert ő képtelen elvégezni. Persze közben a lusta fehér nyugati gyerek nagyon kiegyensúlyozott munkanélküli lesz...
Az ázsiai gyerekek itt brutális kis pénzéhes ragadozók lesznek. Otthonról és az iskolából is eszméletlen nyomást kapnak, csak a győzelem, a siker, teljesítmény a fontos, de aki túléli, az a világ tetejére kerül.
Ja és itt durván fizetős az oktatás minden szinten. A jobb iskolák pedig válogathatnak a csúcsteljesítményű, tehetős szülővel megáldott diákok közt, tehát nem csak a gyerekek, de az iskolák is versengenek a jobb emberanyagért.

odamondó 2017.01.19. 15:04:26

@zZZz: jó magyarként előjött a csak annak megy aki csókos. Más szemszögből? Iskolai versenyekről volt szó. Hány korrupt iskolai versenyt láttál már? Ne röhögtess. Sportban meg ki mondja meg ki a nyertes? Például az óra, de ha már nem sport személyesen ismertem több OKTV nyertest illetve én is top5 OSZTV döntős voltam. Akik elől voltak mind koponyák, okos tehetséges emberek voltak persze irigykedtem, de azért az ember tudja, hogy a jobb tudás előrébb van.

@karandash: és itt is van a valóság. Pátyolgathatjuk a sok kis szerencsétlen európait amikor más országokban a szart is kihajtják a gyerekből aztán szépen levadásznak mindent a többiek elől. Amerikában ez konkrétan nemzeti probléma, hogy az ázsiai gyerekek túlságosan előre vannak mindenkihez képest.

Tehát lehet folytatni ezt a nyivákolást csak semmi értelme vagy max annyi, hogy jól át lesz a fejetek verve, mert átlagpistinek beadják, hogy egyenlőség szeretet stb blabla csak közben ugyanúgy az fog jó munkát kapni akit hajtottak nyomtak az iskolában.

cog3981 2017.01.20. 13:09:12

@karandash:
"Akinek a szóbeli felelések stresszt okoznak (mármint az egészséges drukkon felül), az picit fogyatékos."
Kb a Ny Europai tarsadalomrol mondod hogy fogyatekosok. Biztos a magyarok mindent jobban csinalnak .. jobb a gazdasagi helyzet, az emberek boldogok, kevesebb a korrupcio is.. Ohh.. Wait!
Nincs szobeli feleltetes es stresszeltetes gyerekkorban .. es ez a vilag legboldogabb orszaga. Talan van osszefugges, nem?

"Ahol most élek, egy ázsiai bezzegország..Az ázsiai gyerekek itt brutális kis pénzéhes ragadozók lesznek. Otthonról és az iskolából is eszméletlen nyomást kapnak, csak a győzelem, a siker, teljesítmény a fontos, de aki túléli, az a világ tetejére kerül."

Nem is volt soha ketsegem hogy a globalis felmelegedest nagyreszt (masok mellett ofc) koszonhetjuk kinaiaknak es az azsiai szemleletnek. Eszmeletlen korrupcio es kornyezet szennyezes van naluk. Ami miatt nemsokara osszeomlik a taplaleklanc, felmelegedes miatt szaz milliok vandorolnak kulonbozo teruletekre ahol haborukat okozhat az embertomeg. Szal annyira nem lennek buszke.