MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

MILITARIZMUS AZ ISKOLÁBAN?

2017.03.27. 14:07 Napi Maflás

Heves indulatokat kavar, hogy a kormány be akarja emelni a kerettantervbe a küzdősportokat és a lövészetet. A pedagógusok és a szülők egy része tiltakozik, mondván, hogy mindez az ifjúság agymosását szolgálja majd, és erőszakra és agresszióra nevel. A program támogatói a sporttal kapcsolatos szlogenekkel érvelnek. 


modern_japan_gimnasztika.jpg

 (https://ukiyo-e.org/source/harashobo?start=1800)

 

Tavaly jelent meg a Modern harcművészet az iskolai oktatásban című könyvem, amiben megírtam, hogyan lehet és érdemes beilleszteni a harcművészeteket a 21. századi nyugati oktatásba.

Amikor a BME-re kerültem óraadó tanárnak, ahol testnevelés keretében tanítottam harcművészetet, az első év után megkérdeztem magamtól, hogy vajon jobb mérnökök lesznek-e ezek a srácok attól, hogy letolunk heti három edzést. Miután erre nemmel kellett felelnem, a továbbiakban úgy raktam össze az edzéseket, hogy olyan készségeket és képességeket fejlesszenek, amelyekre egy mérnöknek szüksége lehet – illetőleg, amelyek segítik a diákokat a tanulásban.

 

kendo3.jpg

 (http://www.igakendoclub.com/2016/05/kids-kendo-summer-fun/)

 

Nem kellett feltalálnom a spanyolviaszt, ugyanis a hagyományos harcművészeteket pont ebből a célból alkották meg 150 évvel ezelőtt – ugyanúgy, ahogy a 19. századi nyugati sportok többségét. Csak annyi dolgom volt, hogy összhangba hozzam a testnevelés óráimat a 21. századi nyugati iskolarendszer oktatási-, nevelés céljaival, tananyagával és módszertanával – ami persze az egész rendszerre rányomja a bélyegét.

Az általam összeállított rendszerben hangsúlyos szerepet kap például a feladat fogalmának tisztázása, az analitikus gondolkozás, az együttműködés, az agresszió kezelése, a problémakezelés, az esélyegyenlőség, a stratégiai gondolkozás, a csoportépítés, miközben a távol-keleti szemléletmód olyan hagyományos értékeit is magában foglalja, mint az önismeret, az állóképesség, a harmónia, a határok megismerése és tágítása vagy a tökéletesség.

 

26491a.jpg

 (http://girlfromupnorth.blogspot.hu/2010_05_01_archive.html)

 

A rendszer legnagyobb előnye, hogy nem stílusfüggő, hanem 15 szegmensre bontja a harcművészeteket: az egyensúly, az alátámasztás, a tömeg, a távolság, a szögek és irányok, az időzítés, a kontroll, a szándék, stb – és ezek alkotják a féléves tárgy óráinak tematikáját.

Azok akik a kerettanterv tervezett bővítését támadják, nem veszik észre, hogy ezzel egy új elem jelent meg a kormány oktatáspolitikájában: az önkéntesség, ami eleve kizárja, hogy egyfajta militarista jellegű agymosássá torzuljon a testnevelés oktatás. Bármilyen paradoxonnak is tűnik, a jelenlegi tervezettel a demokratikus oktatásügy felé tett egy lépést a kormányzat.

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

10 komment

Címkék: testnevelés önvédelem küzdősport iskolai oktatás kerettanterv lövészet

A bejegyzés trackback címe:

https://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr5412374311

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Félkifli 2017.03.28. 09:41:51

Amit leírtál szép és jó, sőt mondhatjuk követendő.
Egy dolgot nem veszel figyelembe.
Az átlagos testneveléstanár szakmai és pedagógiai felkészültségét. Dicséretes, hogy Te ott a mérnökök között fel tudtad mérni, hogy amit eleinte tanítottál, az "tök felesleges", továbbléptél, sikerült olyan tananyagot, gyakorlatokat kialakítani, ami valóban a tanulók hosszútávú érdekeit szolgálja.
Sajnos nekem kell veled közölnöm, hogy akkor Te vagy a kivétel a sok "fél-analfabéta", saját hivatásához is félig-meddig értő, Cooper-teszt mániás, - hajtsuk addig a gyereket, amíg az izomláztól már csak merev lábakkal tud járni - testneveléstanár között.
Ezeknek mint szülő, nem tudod azt sem elmagyarázni, hogyha most beírja a gyereknek a 2-est a rendkívül fontos szekrényugrásra, vagy kislabdadobásra, pedig a gyerek igyekszik, minden gyakorlatot megcsinál, fejenállást otthon gyakorolja, stb., akkor ötödiktől nyolcadikig garantáltan meg fogja utálni a testnevelést, azt mondtam rá, jól van, írd be a 2-est a nemtommilyen fekve gurolós, hátraszaltós, trippla leszúrt Rittbergeres szekrényugrásra, garantálom, hogy nyolcadikban nem tudod majd mivel motiválni. Hidd el, kártékony és hihetetlenül sötét emberekkel találkozhatsz a tanárok között - mondom mindezt úgy, hogy magam is az vagyok - kérdezd meg a gyereket nevelő ismerőseid között, hogy hány jó tanárt tudna felsorolni, aki a gyerekét tanította, az átlag jó esetben 2-3 tanár lesz 8 év alatt!
Na most először ezeket a tanárokat kellene motiválttá tenni, hát.... sok sikert! - Bocs, elég reménytelenül látom a dolgokat, én ebből azt látom, hogy a szokásos testnevelés-felmérések közé még beszuszakolják ezt is, hova, külön órákba, testnevelés órák egy része alatt? Aztán majd lesznek olyan "csoportok", ahol 1-2 gyerek van, mert őket mondjuk lelkiismereti okokra hivatkozva a szüleik nem engednek a küzdősportra, az osztályból mindenki más meg jár, kiváló csapatépítés, ja nem..
Kezdjük azzal, hogy a küzdősportokhoz egyfajta mentális felkészültség is szükséges, az általános iskolás gyerekek nagy része még ebből a szempontból fejlődés alatt áll, tanítsd meg Jancsikának, hogyan tud hátulról folytó fogást alkalmazni és Julcsika lesz az első, akin kipróbálja a szünetben a folyosón, mert itt nem elég azt mondani órán, hogy "de azt a másikon órán kívül soha se próbáljátok ki", egy-két hülye mindig lesz, aki a többieken fogja kiélni a baromságait, Te, vagy Lajos bá' a "tesitanár" meg nem lesz ott velük a szünetben, na erről ennyit..
Vagy a 45 éves Lajos bá' most már hirtelen taekwondo, karate, krav-maga szekértő lesz egy személyben - ugye azért adjuk meg a választás lehetőségét is a gyereknek (vagy erre nem volt gondolva?), vagy harcművészeti oktatók fognak bejárni az iskolákba, és nekik lesz megfelelő pedagógiai képzettségük és végzettségük, vagy itt is majd kulcsdobálás lesz az órán?
Hát így elsőre ennyit...
Sorry, tényleg, kicsit csapongók voltak az ellenérvek, meg Neked, mint harcművészeti oktatónak ez lehet, hogy egy jó lépésnek tűnik, nekem - sajnos megint - átgondolatlannak tűnik.

Félkifli 2017.03.28. 09:57:06

Kicsit demagóg módon rövidre zárom a felmerült aggályaimat:

ameddig a folyosón és a lépcsőn! tornáznak a gyerekek, mert nincs elég terem, és néhányan inkább visszatartják kisebb-nagyobb dolgaikat és inkább nem mennek wc-re az iskolában, mert olyan állapotban van, addig miről is beszélünk?

Addig mindez hangzatos lózunk!

Audianer 2017.03.28. 10:17:00

A jelenlegi harmincas férfigeneráció már nem volt sorkatona így azt sem tudják hogy egy puskát melyik végén kell megfogni. A világpolitika pillanatnyilag nem egy békés világ felé halad, szerintem 10-15-éven belül háború lesz Európában. És akkor a sok békés, nem agresszióra nevelt ember hirtelen majd azon kevesek háta mögé akar bújni akik - önszántukból - értenek a fegyverforgatáshoz... Jó lesz így?!

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2017.03.28. 10:29:00

@Félkifli: Ne nézd le a kollégákat, rengeteg felkészült, kitűnő testnevelőt ismerek.
Amit a kislabdadobásról, stb. írsz, az nem a testnevelő mániája, hanem a tananyag része. A magyartanár se azért tanítja az írók-költők életrajzát, mert ez a becsípődése, hanem mert muszáj ezt tanítania.
A csoportépítésnek miért kellene az osztálytársakra korlátozódnia? Ezen az alapon ne legyen kiscsoportos nyelvoktatás se...
A iskolai testnevelés oktatás körülményeit a stratégiáról szóló fejezetben (ellen)példaként hozom fel a könyvemben.
De nem hiszem, hogy a jelen körülmények között nem kéne és szabadna gondolkozni, megoldásokat keresni. Bár a legkönnyebb csípőből elutasítani a változásokat, az is egy lehetőség, hogy az ember megkísérli a legtöbbet kihozni az adott helyzetből.

p_ilonka 2017.03.28. 11:37:30

@Napi Maflás: Én úgy látom, hogy Félkifli elég érthetően megfogalmazta az aggályait. Ezek nagyjából az én aggályaim is.
És elutasítás sincs az írásban, csak sok kérdés.
Az önvédelmi oktatás kiváló ötlet, csak épp nem látom hozzá a feltételeket az általános iskolában. Hasonlóan az angol nyelvoktatás is kiváló ötlet, mégsem valósul meg évtizedek óta. Épp a felkészült tanarak és a koncepció hiányzik hozzá.

A most légből kapott önvédelmi oktatáshoz nincs egyelőre semmi. Az önvédelmi oktatók kézdörzsölésén kívül.
Önkéntesség! Az elemi iskolában?

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2017.03.28. 12:01:17

@p_ilonka: A harcművészet oktatáshoz elég két ember - meg persze a tanár részéről a kellő szaktudás. Persze be lehet rendezni csilivili edzőtermeket, de nem alapfeltétel. Én nem látom tragikusnak az angol oktatás helyzetét sem - számomra hatékonyabbnak tűnik, mint az orosz volt.
Igen, önkéntesség az elemi iskolában. Egy gyerek már 6 évesen is el tudja dönteni, hogy harcművészetet akar-e tanulni, vagy inkább focizik. Ha az ő választása, valószínűleg lelkesebb lesz.
Az edző, harcművészet oktató nem feltétlenül dörzsöli a kezét, mert tanárként jóval kevesebbet kap, mint amit edzőként kereshetne.
Ami ebből az egészből valószínűsíthető, hogy kicsit sokszínűbb lesz a testnevelés oktatás. Ha mindez egy folyamat kezdete, az nagyon jó, ha a csúcspontja, akkor kevésbé örömteli a dolog, de arra mindenképpen kitűnő lehetőséget kínál, hogy elgondolkozzunk a testnevelés szerepéről a 21. századi iskolarendszerben.

ArWa 2017.03.28. 12:52:07

nyilván lesz aki a tornaórán oktatott küzdősportokat is utálni fogja, én is agyfaszt kaptam a labdajátékoktól. tart ez a mai napig is.
szerintem azonban járhatóbb út lenne egy olyan iskolarendszer ahol szerencsétlen kölyök nem az egész délutánját a házifeladat fölött görnyedve tölti, és a felszabaduló időben azt sportol amit csak akar. mert van rá ideje.
és onnantól tökmindegy lenne, hogy verszenyszerűen bokszol, vagy csak a mezőn rúgja a labdát a haverjaival.

p_ilonka 2017.03.28. 12:58:56

@Napi Maflás:
A párbeszédnek így nincs értelme. Minden mondatod kibúvás, félrebeszélés, terelés. Vagy üres bullshit.

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2017.03.28. 13:21:52

@p_ilonka: Ne haragudj, de valamennyire ismerem a témát, tehát tudom, mit, miért mondok. Tanítottam általános iskolásokat, középiskolásokat, egyetemistákat, és közel 40 harcművészeti gyakorlatom van.
Ha pontosítod, hogy szerinted hol bújok ki, hol beszélek mellé, hol terelek, akkor talán tudunk beszélni a dologról. Ha érvelés helyett minősítesz, akkor nem.
süti beállítások módosítása