MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

HAGYOMÁNYOS ERŐSÍTÉS OKINAWÁN

2011.02.10. 07:38 Napi Maflás

Már volt szó a Maflásban arról, hogy a régi karatéban milyen fontos szerepet játszott az erősítés. A mai felvételen Morio Higaonna mutatja be a hagyományos Goju-ryu csi isi gyakorlatokat.

 

 

 

A csi isi Kínából származó, aszimmetrikus súlyzó. Nem különösebben bonyolult eszköz: egy hosszú rúd a végén kőfejjel. Olyan, akár egy elméretezett kalapács. Ma persze már nem kőből faragják, hanem betonból öntik, így lényegesen egyszerűbb elkészíteni. Ahol hagyományos módon edzenek, ott bőven jut a haladóknak a legkülönbözőbb méretekben.

 

Vannak, akinek az ilyen jellegű gyakorlatok adják meg a karate varázsát, de ha valaki nem gerjed különösebben a távol-keleti romantikára, az is erősebb lesz, amennyiben kitartóan csinálja őket. Higaonna sensei bemutatójából látszik, hogy a variációk száma szinte végtelen. Egyébként az is érdekes, hogy a hagyományos kínai edzésmódszerek és eszközök milyen változásokon mentek át Okinawán. Később majd berakok kínai anyagokat, hogy látni lehessen a hasonlóságokat és különbségeket.

 

 

Ezeket a gyakorlatokat összekötik a légzéssel. Amellett, hogy elég erőteljesen fejlesztik az izomzatot és az egyensúlyérzetet (01:38, 02:22), nem vennék rá mérget, hogy szeretik az izületek (01:51, 01:53, 02:15, 02:17). Mindenesetre nem kezdőknek való, és a fekete övesek is fokozatosan, tapasztalt mester irányításával álljanak neki. Mondjuk a másik fele az, hogy aki folyamatosan képes kontrollálni és mozgatni egy ilyen súlyt, annak iszonyatos erejű csuklója (02:48), tenyere (02:44), alkarja (00:37) van.

 

Először fél kézzel (00:27), majd a film közepétől két kézzel forgatja a súlyzót (02:23). Érdemes megfigyelni a csavaró mozdulatokat (02:26, 02:27, 02:46), ahogyan azt is, hogy ezeknél folyamatosan kezet vált (02:33, 02:39, 02:44), miként a következőknél is (02:50, 02:51, 02:57, 03:01, 03:06, 03:11, 03:16).

Némelyik gyakorlat egyértelműen kínai eredetű (03:28). Természetesen ezt is mindkét kézre (02:24, 03:46)  és oldalra (03:30, 03:50) csinálja. A legizgalmasabbak mégis a végén, a hatékony blokkolást segítő mozdulatsorok (04:08). Itt azért nagyon egyben van az egész teste – tökéletesen áll a lába, válla, könyöke, feje (04:19). Ezután ismét fél kézzel dolgozik tovább (04:31, 04:48).

A csi isi használatával kapcsolatos további anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

 

 

 

5 komment

Címkék: karate okinawa chi ishi hojo undo morio higaonna

A bejegyzés trackback címe:

https://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr852650829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gombosg 2011.02.10. 22:38:43

Biztos nem bírják az ízületek... ettől a csavarástól úgy menne szét a csuklóm öt perc alatt, ahogy kell. :D

gombosg 2011.02.10. 22:40:01

Másik kérdés: milyen nagyságrendbe tartozik egy ilyen eszköz súlya?

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.02.16. 10:22:08

Ugy nez ki mint egy parkolo oszlop, nagyon megszokhattak a hasznalatat, mert egyszer a Sanlitunban, amikor reszeg kinaiak verekedtek az egyikuk felkapta ezt a beton aljzatu oszlopot es azzal nyomta fejbe a foldon terdelo ellenfelet. Majdnem hanyingerem volt tole.

István86 2012.05.14. 15:31:45

Tetszett a cikk, jó látni, hogy magyarul is lehet olvasni az okinawai karate hojo undo gyakorlatairól. A chisiről azt tartják, hogy az okinawai karate egyik legfontosabb edzőkelléke a makiwara mellett, a súlyát az adott karatéka testtömegének 8-10 %-ban adják meg. A kezdő karatékáknak már a karate tanulmányok korai szakaszában meg kell tanulniuk a használatát. Egyébként tényleg nagyon hasznos dolog, tapasztalatból mondom, hogy nagyon hatásosan erősíti az alkart és az izületeket.