MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

STRATÉGIA ÉS TAKTIKA

2012.09.05. 06:59 Napi Maflás

A stratégiai gondolkozás kiépítése a harcművészeti edzések egyik legfontosabb eleme. Ez jóval túlmutat a pillanatnyi problémák megoldásán. A stratégiai gondolkozás távlati célokat feltételez, de a távlati cél önmagában nem elég: a megfelelő helyzetértékelés és a realitás nélkül legfeljebb végetérhetetlen ábrándozás lesz belőle, ami hosszú távon többet árt, mint használ, mert az ember megvalósíthatatlan dolgok elérésére fordítja az energiáit. És akkor még szó se esett az énvédő mechanizmusok által lekötött erőforrásokról.

 

m3_1.jpg 

Sokan összetévesztik a stratégiát és a taktikát. A legtöbb harcművész az edzések során felcsipegetett taktikai elemeket – esetleg az azokból leszűrt általános tapasztalatokat – érti stratégia alatt. Egy-egy verseny, vagy versenysorozat megnyerése se igazán nevezhető stratégiai célnak, mint ahogy az egymás után következő övfokozatok megszerzése sem az. A harcművészet nem életcél, hanem életforma, vagyis bizonyos célok elérésére szolgáló eszköz. A hagyományos harcművészetek esetében ez az iskolai oktatással szorosan összefüggő személyiségfejlesztés.

A legtöbben nem látják tisztán a diáksport célját. A tanulmányaikra keményen összpontosító egyetemistákból ma már nem lesznek olimpikonok – ami persze nem zárja ki, hogy olimpiai bajnokok egyetemet végezzenek. De az iskolai testnevelés feladata nem az élsport utánpótlásának biztosítása.

m1_2.jpg

Az egészséges életmódra nevelés gyökeres ellentétben áll a teljesítményfokozó szerekkel feltuningolt, a játékot munkaként kezelő élsporttal. A versenysportban az eredmény a cél. Egy világverseny megnyerése természetesen komoly propagandaértékkel bír, de a mérleg másik serpenyőjében ott a harmincon túli élsportolók fizikai állapota, ami már kevésbé hat lelkesítően.

A diáksport ma leginkább az egészséges életmódra való nevelés eszközeként jelenik meg a tananyagban, bár valójában nem épül egybe a biológiai, kémiai, fizikai és matematikai ismeretekkel, vagyis nem tekinthető a tanterv szerves részének. Persze ahhoz, hogy a mozgás valóban az egészséges életmódra neveljen, biztosítani kell az alapvető tárgyi eszközöket: a megfelelő teret, és a személyi higiénia feltételeit. Hagyományos dojóban például van arra mód és idő, hogy az ember edzés előtt is lezuhanyozzon, és a tanítás a dojó padlójának feltakarításával kezdődik – többek közt ezért olyan nagy fokú illetlenség késni. Természetesen a frissen mosott edzőruha is elvárás. Mindez a jelenlegi testnevelés oktatásban nem mindig adott.

m1_3.jpg

A modern nijutsu alapvetően a stratégiai gondolkozás kialakítására helyezi a hangsúlyt. Ennek feltétele természetesen az önismeret, tehát első lépésben a fizikai korlátok felmérésével és tágításával foglalkozunk. De már itt is megjelennek annak csírái, hogy a tanulók az edzésen tapasztaltakat tekintsék egyfajta modellnek, és helyezzék tágabb összefüggésbe. A harcművészet nem valamiféle mozgáskészség elsajátításáról szól, hanem arról, hogy az ember megteremtse saját harmóniáját.

A jó edzés ezért – még a csoportos oktatás keretein belül is – mindig személyre szabott. A tanár felelőssége, hogy apró lépésekben felismertesse a diákkal saját előnyeit és hátrányait, és olyan taktikai megoldások felé terelje, ahol a lehető legjobban képes kihasználni az adottságait. Így lehet eljutni oda, hogy a tanulóban felmerüljön önmaga megismerésének igénye, illetve az, hogy önmagával és a környezetével harmóniába kerülve alakítsa az életét. Ezek már a harcművészet oktatás stratégiai céljai.

m4.jpg

A hagyományos harcművészet iskolai tantárgy, vagyis eredetileg alapvetően a diákok tanulmányi előmenetelének javítását szolgálta – ahogy a XIX. századi, klasszikus angolszász amatőr sport is.

Persze a hódításokra berendezkedett gyarmatbirodalmaknak egészen mások voltak a céljai, mint jelenleg az EU-nak. Ráadásul az olimpiai mozgalom amatőr jellegének felszámolása is jól jelzi, hogy a nyugati sport is olyan alapvető szemléletváltáson ment keresztül, ami csaknem lehetetlenné teszi, hogy a versenysportra épülő testnevelés oktatás hatékonyan segítse a diákok iskolai munkáját. Emiatt felmerült az igény, hogy új, szabadon választható alternatívákat kínáljunk az iskolai mozgásoktatásban. 

A modern ninjutsu arra törekszik, hogy a tanuló önmagát megismerve tűzze ki saját céljait, és ennek érdekében a lehető leghatékonyabban tudja kihasználni a jelenlegi európai oktatási rendszer által nyújtott lehetőségeket.

m8.jpg

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

(Folyt. köv.)  

Szólj hozzá!

Címkék: stratégia taktika egészséges életmód élsport

A bejegyzés trackback címe:

https://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr654756002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása