MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

HAGYOMÁNYOS HARCMŰVÉSZET A XXI. SZÁZADBAN

2012.06.26. 07:30 Napi Maflás

A hagyományos harcművészetek fölött eljárt az idő. A küzdősportok hatékonyabbak, a klasszikus harcművészetek és mozgásművészetek pedig jobban megfelelnek a jelenlegi igényeknek. Az iskolarendszer oktatási-nevelési céljai, módszertana ma már köszönő viszonyban sincsenek a hagyományos harcművészetek anyagával. A modernizálási kísérletek – a rangok, fokozatok végtelenített rendszere, a versenyek – hosszú távon többet ártottak, mint használtak.

 j10_1.jpg

 

A hagyományos harcművészet összetévesztette a célt az eszközzel, illetve elkövette a legnagyobb hibát: nem alkalmazkodott a megváltozott körülményekhez. Az irányzatok vezetői lehetőségnek, egyfajta ugródeszkának látták az iskolai jelenlétet, mereven ragaszkodtak a mestereiktől kapott értékrendhez, és nem ismerték fel a hagyományos harcművészetben megtestesülő stratégiai célt. Öröklött értékrendjük logikáját követték, és nem a hagyományos harcművészetekét.

A stílusukat akarták elterjeszteni az adott korszakban népszerű értékek révén, és nem arra használták a harcművészeteket, hogy egyfajta szellemiséget képviseljenek. Az elvek helyett beleragadtak azok megjelenési formáiba. Megőrizték, és nem használták az öröklött pozíciókat.

Bár a hagyományos harcművészetben megjelenik a klasszikus harcművészet, a budo számos eleme, nem azonos azzal. A budo az ősi küzdőstílusokból kialakult pedagógiai rendszer, ami az egyén nevelését célozza. Az egyes irányzatok anyagát lejegyezték, de az oktatási módszereket nem foglalták rendszerbe.

 

j6.jpg

 

Ezzel szemben a hagyományos harcművészet iskolai tantárgy. Pedagógiai céljait, módszertanát alárendeli az iskolának. A hagyományos harcművészet elsődlegesen az oktatási rendszer által preferált értékeket közvetíti – igaz, ehhez a maga sajátos eszközkészletét használja. Viszont semmiképpen se megy szembe az iskola oktatási-nevelési céljaival.

Alapvető tévedés azt hinni, hogy a hagyományos harcművészet a bushido szellemiségét jeleníti meg. A középkori szamurájok értékrendje az XXI. században anakronizmus lenne. A szamurájok békeidőben a kivégzéseknél segédkeztek, hogy gyakorolják kardforgatásban szerzett jártásságukat. A korabeli japán társadalom merev hierarchiája, a feljebbvalókkal szemben kötelező, feltétlen engedelmesség szintén nem illik napjaink értékrendszerébe. A harcművészetek öröklött felépítése természetesen alkalmas rá, hogy ki-ki létrehozza a maga sajátos világát, akár még mindenféle kellemes illúzióban is ringathatjuk magunkat szamuráj mivoltunkat illetően, azonban önmagunk becsapása is elég távol áll a budo szellemiségétől.

 

j2.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A hagyományos harcművészet nem zárkózhat a szamurájok hagyatékának vélt értékrendjébe. Természetesen sok elemet átvesz a budóból, nemcsak technikailag, hanem abban az értelemben is, hogy a gyakorlást a nevelés eszközének tekinti. Azonban a hagyományos harcművészet elválaszthatatlan a mindenkori iskolarendszer oktatási, nevelési, társadalmi céljaitól, és ezek sok szempontból mások, mint Japánban, a XIX. század fordulóján. Ahhoz, hogy a harcművészet ne egyfajta anakronisztikus jelenség legyen, összhangba kell hozni a jelenlegi oktatási rendszer céljaival és módszertanával.  

 

j1_2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

(Folyt. köv.)

7 komment

Címkék: oktatás iskolarendszer hagyományos harcművészet stratégiai célok

A bejegyzés trackback címe:

https://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr774611551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

l ember 2012.06.27. 07:42:51

egyre nehezebben fedezem fel az új elemeket, ellenben egyre jobban várom, hogy megtudjam, hogyan gondolod integrálni a mdoern oktatásba a harcművészeti képzést és milyen stratégiai céllal.

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2012.06.27. 09:01:03

@l ember: Első körben a fogalmakat tisztázom. Tudom, lassan haladok, de a mai posztban, a Harcművészet és pedagógiában ismét tettem egy lépést előre. :)

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2012.07.22. 21:48:17

Én is kíváncsian várom, hogy hova is akarsz kilyukadni.
Nem tudom, hogy például a Judo-nál akad-e alkalmasabb küzdőművészet arra, hogy az iskolai oktatásba integráljuk a XXI. században. Illetve feltenném a kérdést, hogy egyáltalán szükség van-e a nyugati kultúrákban a küzdőművészetek és az iskolai oktatás összekapcsolására..?

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2012.07.24. 09:06:37

@Darky_: Én nem választanék ki egyetlen harcművészetet, sőt magát a harcművészetet se tenném kizárólagossá az iskolai oktatásban. Szerintem bizonyos tárgyaknak választhatóknak kell lenniük. Ehhez persze az kell, hogy az iskolarendszer nagyon pontosan tudja, milyen oktatási-nevelési célokat milyen módszerekkel akar elérni - és az egyes tantárgyakban is meg kell jelenniük ezeknek.
Semmire sincs szükség, ez csupán egy lehetőség. Én itt elsődlegesen a Műszaki Egyetemen szerzett oktatói tapasztalataimat összegzem, illetve azért a harmincegynéhány évét, amit harcművészettel töltöttem.

Tamura 2012.09.11. 23:36:22

Azért nem ártana tisztázni, hogy te mit értesz hagyományos-, ill. klasszikus harcművészet alatt... és hogy mi is lenne az oktatási rendszer célja és módszertana...

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2012.09.12. 17:20:59

@Tamura: A hagyományos és a klasszikus harcművészet fogalmát többször tisztáztam itt a blogon. A jelenlegi európai oktatási rendszer céljait, módszertanát, illetve a harcművészetekkel való viszonyát is érintettem, de mindezt a jelenlegi sorozatban fejtem ki részletesebben. Tudom, lassan haladok, de mostanában viszonylag szűk határidős melóim vannak egymás után.

Tamura 2012.09.12. 23:21:41

Rendben, majd visszaolvasgatom, de ennyi erővel nevesíthetnéd is őket...
süti beállítások módosítása