Ha Szalai Annamáriai és csapata idetéved, valószínűleg sírva könyörgi vissza Ice-T-t, és a Tilos Rádiót. Úgyhogy mielőtt bárki rákattintana a mai anyagra, figyelmeztetem, a nyugalom megzavarására alkalmas képek, kifejezések találhatók benne. Más szóval 18+-os a felvétel.
Az itt hallható alapelveket vélhetőleg minden harcművészet oktató elmondja a tanítványainak – persze ki-ki a saját vérmérsékletének megfelelően. Wong mester rendkívül szuggesztíven (00:09), a hang (00:47), nyelvi (01:10) és képhatásokat (02:34) a lehető legjobban kiaknázva igyekszik átadni a tanítást.
Magával a technikával nem foglalkozom, most kizárólag az érdekel, hogy a mester milyen módon használja a net által kínált lehetőségeket.
Gesztusok és mimika
Első lépésként nézzük a mimikát. Wong mester mindent bevet. Valamennyi rendelkezésre álló eszközzel igyekszik meggyőzni a hallgatót (00:29). Ha kell átszellemült (00:17), ha kell vicsorog (00:20), időnként már-már szuggerálja a nézőt (00:27), aki csakhamar célpontnak érzi magát (00:32). Egyébként pedig egy ilyen szívélyes invitálásnak (00:33) ki tudna ellenállni?
Persze mostanra átcsúsztunk a gesztusokra, de egy pillanatra még visszatérnék a mimikára. Érdemes megfigyelni a megragadás pillanatát. Itt már a tanítvány veszi át az agresszor szerepét (00:38), és Wong mester jóval lágyabban, tanárosan pillant ki a képből. Pár másodperccel később pedig elhangzik az első trágárság (00:41), és ezt követően alapvetően megváltozik a kép: most Wong mester uralja a jelenetet, és az agresszor szorul az áldozat szerepébe (00:44). Az ütést követően (00:48) már a két ember közti magasságkülönbség is jelzi a mester dominanciáját. Amikor a tanítvány megpróbálja kiegyenlíteni a helyzetet (00:59), egy, a karjára mért ütés ismét visszakényszeríti az előbbi pozícióba. A rúgást követően Wong mester a számára legelőnyösebb testhelyzetben folytatja a magyarázást (01:07). Most, hogy megragadta a figyelmünket (01:11), egy pillanatra se akarja elengedni (01:12).
A kép és szöveg összhangja
Kitűnően használja a szövegbeszúrást is (01:15). Ennél a résznél ugyan nem fordul felénk, a szövegbuborék miatt mégis úgy érezzük, személyesen hozzánk szól. Isteni az elengedő mozdulat (01:38), amely a támadónak való hátat fordítással együtt világosan kifejezi, hogy már nincs mi miatt aggódni. Feladat kipipálva.
A szöveg, mimika és a gesztusok a film közepén (01:21) alkotnak tökéletes egységet. Innentől az NMHH illetékeseinek legszörnyűbb rémálmait is felülmúló stílusban nyomja. A hangeffektusok, a mozgás, a gesztusok és a mimika intenzitása ekkor éri el a csúcspontot. Egyszerre próbál hatni az elménkre (01:31, 01:43, 01:45), és játszik egy képzeletbeli szélesebb közönségnek (01:41). A gyors ismétlést követően, újból a számára legelőnyösebb pozícióban folytatja (02:11). Magyarázás közben egy-egy agresszív gesztussal (02:16) imitálja az éles küzdelem hangulatát. Pontosan tudja, hogy a csúcspontot a végére kell hagyni, és ismét a legdominánsabb arcát mutatja felénk (02:32). Mostanra biztos lehet benne, hogy mindenki vette az adást (02:36).
Az egyértelműen látszik, hogy Wong mesternek határozott elképzelése van a harcművészetekről és önmagáról. Valljuk be, maradéktalanul átjön az üzenet. Ebben a videóban nincs fölösleges pillanat. Wong mester mindent a célnak rendelt alá. Kitűnően használja a kamerát, a testnyelvet, a tanítvánnyal való viszonyát, a hangeffektusokat és a nyelvi fordulatokat. Természetesen nem ez az egyetlen mód, ahogyan át lehet adni a tanítást, de valljuk be, ennek a kisfilmnek megvan a maga (nem is olyan önkéntelen) bája.