Alexander Zhelezniak rendszere nem tartozik a hagyományos harcművészeti stílusok közé. A szerb mester a saját útját járja. Míg az ezredfordulós viszonyok közt a legtöbben a pusztakezes harc felé fordultak, ő a fegyveres küzdelmet részesíti előnyben. Hozzáállása ugyanabból a logikából fakad, mint a kalié: ha az utcán megtámadják, és legalább egy toll van nála, akkor az már lényegesen jobb helyzetben van, mintha puszta kézzel kellene harcolnia (04:18).
A 21. század küszöbén kicsit furcsa, hogy valaki, aki hangsúlyosan nem hagyományos harcművészettel foglalkozik, miért tekinti alapvetőnek a kard, a machete (00:36, 01:28) vagy a lándzsaforgatást, de a végeredmény magáért beszél. Alexander Zhelezniak gyors, pontos és meggyőző (04:36, 08:13). Ő valóban azt tanítja, amit küzdelemben is csinál. Elveti a hosszas és bonyolult drilleket, amelyek csupán arra szolgálnak, hogy az ember folyamatosan tudjon alkalmazkodni a változó helyzethez. Úgy véli, erre nincs idő, az összecsapások a pillanat törtrésze alatt dőlnek el (00:04). Egy-egy szerencsés szúrás vagy vágás harcképtelenné teheti az ellenfelet (00:06, 02:47).
A rendszer full contact küzdelemben gondolkodik. Védőfelszerelésként csupán szemüveget, esetleg kesztyűt hordanak – a támadások nagy hányada ugyanis a szemet (00:14, 00:58, 01:25), vagy az ujjakat célozza. A botharcnál természetesen ők is sisakot húznak, hiszen semmi értelme gyakorlás közben átalakítani az edzőtársak arcberendezését (08:52).
Zhelezniak rengeteget mozog, játszik a távolsággal. Nem csak a lábmunkája kiváló (07:59), hanem a keze és folyamatosan változtatja a pozícióját (06:22), megakadályozandó, hogy könnyű célpont legyen. Ha mégis felkínálja, akkor azt nem véletlenül teszi.
Rendesen gyúrnak a zárt térben való küzdelemre is (00:15, 00:20). Ha ilyen helyen kerül a kés, akkor nagyon észnél kell lenni. A blokk és az ellentámadás legtöbbször amúgy is egyidejű ebben a rendszerben (04:00, 07:11, 08:36), de szűk távolság esetén ez az egyik legjobb megoldás. Emellett természetesen fegyverként használja a környezetet is (03:04). Igyekszik megértetni a tanítványokkal az egyes helyzetek veszélyeit (03:10, 03:36, 05:08), és ha kell, a másodperc töredéke alatt imitálja az éles helyzeteket (03:15, 03:42, 05:01).
Természetesen ő se abban gondolkodik, hogy valaki a teljes arzenállal felvértezve járkál az utcán, de abból indul ki, hagy valami (toll, kulcs, esernyő, vaku) mindig van az embernél (04:25, 04:34), ami azért jelentősen növeli az esélyeket. Ennek ellenére, mint mondja, még késsel a kézben se tanácsos lebecsülni egy bokszolót. Higgyünk neki.
A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.