MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

A MODERN KARATE

2011.09.03. 22:42 Napi Maflás

A modern karate látványosan elszakadt a klasszikus gyökerektől, amikor az oktatás és önnevelés helyett fokozatosan a versenyzés felé fordultak a mesterek. Hogy ez jó vagy rossz, az egyéni nézőpont kérdése, mindenesetre a világ ebbe az irányba haladt. Míg a hagyományos karate nem követte a változásokat, ezért edzésmódszertana egyre inkább túlhaladottá vált, a full contact versenyeken induló iskolák beágyazódtak a világ harcművészeti életébe.

 

 

 

Az Ashihara karate a Kyokushinkaiból nőtt ki. Bár alapítója inkább utcai önvédelemnek szánta, mint versenysportnak, a profi versenyzők közt szép számmal találhatunk Ashihara karatésokat is. Ez az iskola nemigen hasonlít a hagyományos Shotokan edzésekre. Az Ashihara sallangmentesített karate. Természetesen ezt is lehet jól (00:27), és kevésbé jól (00:31) csinálni – a harcművészetben sosem a stílus, hanem az ember számít.

 

 

Nekem mindenesetre nagyon bejön ez az oktatófilm. Az egyik legjobb, amit ebben a műfajban láttam. A bázis meggyőző (03:25, 07:06), a blokkok pontosak és kemények (00:39, 02:16), a támadások, ellentámadások gyorsak, erőteljesek (00:01, 00:02, 00:50, 01:36, 02:40, 04:41). A technikákat több szögből is megmutatják (02:51). A paóval végrehajtott gyakorlatokon (06:02, 06:12) látszik igazán, milyen magas színtű lábtechnikát kíván a rendszer, de ezeket a kombinációkat is rendkívül meggyőzően mutatják be (00:27, 06:35, 06:44, 08:20).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezzel együtt se lehet azt mondani, hogy csupán annak ajánlható a stílus, aki kedveli a magas rúgásokat. Az Ashiharára a gyakorlatias gondolkodás jellemző. A támadásokba igyekeznek nem beleállni, ha lehet, inkább kitérnek előle (01:24, 02:27, 02:52, 02:56). Az ellenfél egyensúlyát lábtámadásokkal igyekeznek megingatni (00:02, 00:12, 00:15, 00:24, 01:43, 01:53, 06:30, 06:33, 06:48, 07:52), viszonylag sok a dobás, földrevitel (00:16, 00:45, 01:37, 01:44, 01:53, 07:01), és természetesen nem maradhat el a befejező támadás sem (00:50, 00:53, 00:56, 01:45, 04:55). A magas rúgások blokkját meglepően gyakran követi szűk könyékütés (00:06, 00:10, 00:13, 00:16), és a töréstechnikai bemutató (00:07) nem hat kétséget afelől, hogy mennyire hatékony ez a megoldás.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az Ashihara előszeretettel használja a térdrúgásokat is (01:26, 01:36, 01:52, 02:29, 04:42, 06:52). Ha kell, szívesen épít az egyidejűségre (01:13, 01:24), de nem feltétlenül ragad bele a leglogikusabbnak tűnő technikákba (01:28). Mivel elsődlegesen önvédelemben gondolkozik, alapvetőnek tartja a folyamatos kontrollt (00:48, 01:25, 01:58, 02:33, 02:46, 08:20). Kifejezetten utcai technika a lendülő csípőt célzó rúgás (06:40), a tartó láb térdének szétrúgása (06:48), illetve a földrevitelt (08:20) követő fejrúgás is (08:30) – bár ez utóbbi mehet bordába is (09:02). Persze mindehhez tökéletesen kell tapadni a talajba (08:44, 08:46), de ha megvan, nagyot zakózik a másik (09:00). Az utcán ilyenkor természetesen kötelező a folytatás (09:02).

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

 

 

 

3 komment

Címkék: oktatófilm utcai önvédelem ashihara karate modern karate

A bejegyzés trackback címe:

https://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr153200952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2011.09.04. 13:07:22

Semmy Schilt 7. danos Ahihara karatés :)

Spiritmonger 2011.09.15. 12:49:26

ne is mondj semmit, te jó ég! rögtön a video elején akkora hibával indít az uke, hogy majdnem belehaltam a látványba...nem tudom, miért nem magyarázta el senki még egyetlen rizsevőnek sem, hogy a rúgás, mint a támadás nyitása csak első lábas lehet, mert mire a hátsó láb becsapódna, már az ellen lezsákolt rajtunk. másfelől, egyetlen rizsevő ősmágus sem tudja azt, hogy a rúgáshoz a lendületet a rúgó láb adja, a súlyt pedig a becsapódáskor a lendület által megmozdított test és a rúgás együttese. a lábzárás, a keresztlépés, mint lendületvétel szigorúan tilos, ugyanis annyi időbe kerül, hogy az ellen könnyedén keresztbever

kedves posztoló, tényleg meg kell kérdeznem, hogy hogy lehet az, hogy ennyire nem tűnik fel neked egy oktatóvideón, hogy a szereplők nem tudnak sem ütni, sem rúgni. amit 0:43-nál bemutat az uke ütés címén, az tragédia. biztos tud ennél jobbat, de az itt bemutatott anyag nagyon kevés...

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2011.09.17. 20:41:41

@Spiritmonger: Jópofa ez a rizsevőzés, amikor a nyugati tanítvány mozgását cikized. Egyetértünk abban, hogy nem a 00:43 a legsikerültebb mozzanata filmnek, de nem is azt hozsannázza a poszt.
Nézd még, mikori a film, és ennek függvényében kritizáld. Az ilyen, sokak által mélyen lenézett anyagok komolyan hozzájárultak ahhoz, hogy ma, harcművészet ügyben itt a kelet-európai régióban lehessen osztani az észt.
Sok szempontból túlhaladott az anyag, de vannak olyan mozzanatai, amiért szerintem ma is megéri megnézni. Az már hozzáállás kérdése, hogy valaki a gyengeségeit fikázza, vagy azt nézi, mi az, ami jó benne.
süti beállítások módosítása