MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

SPORT ÉS OKTATÁS

2012.06.20. 06:07 Napi Maflás

A XIX. század végén többféle sportot integráltak az iskolai oktatásba. Számos sport született azzal a céllal, hogy a lehető legjobban segítsék a korabeli iskolarendszer által preferált célokat: a csapatmunkát, a versenyt, a taktikai készségek kifejlesztését, a bátorságot, a testi-lelki állóképességet. Mindebben nem nehéz felfedezni az ipari-társadalmi előnyük boldog tudatában terjeszkedő kapitalista birodalmak ideológiáját.

 

s8.jpg

 

Aztán, ahogy lassan megszűnt a nyugati társadalmak hegemóniája, úgy üresedett ki a nyugati sportok szellemisége is. A világ átalakult, és ezzel egyidejűleg korszerűtlenné vált a sport szellemi háttere. A sport eszközből cél, megmérettetésből versengés, játékból munka, szórakozásból szórakoztatás lett. A versenysport ma már a szórakoztatóipar legjövedelmezőbb ágainak egyike.

 

s6.jpg

 

Ahogy erodálódott a sportoktatás eredeti szerepe, fókusza egyre inkább az emberi teljesítmény maximalizálására tevődött át. Ezek centiméterben, másodpercekben, gólokban mérhető eredmények. Miközben az élsport mind jobban összefonódott a legkülönfélébb tudományágakkal, az iskolai testnevelés oktatás egyre inkább elveszítette kapcsolatát azzal a pedagógiai rendszerrel, amelynek eredetileg szerves része volt.

 

s2_1.jpg

 

A sportoktatás lecsupaszodott az „ép testben ép lélek” jelszavára, ami célkitűzésből kijelentéssé vált. A testnevelés célja a testedzés maga – később már ez se: csupán a testedzés iránti érdeklődés felkeltése lett. Senkiben sem merül fel, mire tanítanak ezek a sportok. Nem érezzük, hogy a fair play eszménye a törvény előtti egyenlőség elvéből fakad, és valójában a képességek minden zavaró körülménytől mentes összemérésének tiszta terepe.

 

s4_1.jpg

 

Nem tanítjuk meg, milyen képességekkel lehet legyőzni a nyers erőt, se azt, hogyan használhatja az ember a lehető legoptimálisabban saját adottságait. Egy hatékony mozdulatot nem elég bemutatni: ha nincs mögötte pedagógiai szándék, az önismeretre való nevelés igénye, nem alkot szerves egységet az iskolában kapott más ismeretekkel, akkor olyan légüres térben lebeg a testedzés, mint ahogyan most teszi.

A sportoktatás a XIX. század végén még a polgári társadalom értékeinek megtestesülése volt. Később egyre inkább lecsupaszodott a leendő katonák fizikai képességeinek fejlesztésére – aminek egyik legtisztább formája a Levente mozgalomban érhető tetten. Ez a hagyomány bukkan föl a cserkészetben, illetve úttörőmozgalomban is, de az általános hadkötelezettség megszüntetésével az iskolai testnevelés az utolsó hagyományos társadalmi kapaszkodóját is elveszítette.

 s5.jpg

 

Nem véletlenül fordulnak nagy tömegek a szabadidősportok felé. A szabadidősport az egyéni fejlődés, az önismeret külső teljesítménykényszertől mentes terepe. Mint ilyen, sokkal inkább megtestesíti a mai nyugati egyéni szabadság eszményét a nagy szövetségekbe tömörülő, hagyományos sportoknál.

A modern testnevelés oktatás ezt a trendet követve fordul az egészségnevelés felé, ami kétségkívül sokkal hatékonyabb, mint ha a professzionális sportok irányába igyekeznének terelgetni a diákokat. Ugyanakkor látni kell, hogy a jelenlegi testnevelés oktatásnak érintőleges kapcsolata sincs a többi tárggyal, arról meg végképp nem lehet beszélni, hogy az oktatási-nevelési rendszer szerves részeként jelenítené meg anyagában és módszertanában az iskolarendszer céljait.

 

s11.JPG

 

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

(Folyt. köv.)

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: oktatás sport nevelés iskolarendszer pedagógia

A bejegyzés trackback címe:

https://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr84599573

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása