MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

A JELENSÉG

2012.07.11. 07:44 Napi Maflás

A harcművészet a befogadó tapasztalataira épül, a történések megélését azonban jelentősen torzíthatja a befogadó énképe, illetve az az alternatív valóság, amiben él. A sikeres oktatás alapja, hogy az egyes jelenségeket azoknak lássuk, amik, ne ítélkezzünk se a tapasztalat, se önmagunk felett, és mindenféle érzelmi viszonyulás nélkül értelmezzük a történteket. A tanulás következő szintje, amikor a jelenségek okát, illetve következményeit vizsgáljuk.

 b_1.jpg

Az edzések során a tanuló énképe és világképe folyamatosan ütközik a valósággal. Ezt annak ellenére is nehéz feloldani, hogy a harcművészet rendkívül gyakorlatias oktatási módszer, ahol minduntalan beleverik az ember orrát a valóságba. Bár a tapasztalatok fájdalmasak, meglepően sokáig tart, amíg a tanulók leszakadnak az életüket meghatározó képzetekről, és hajlandók elfogadni a dolgokat olyannak, amilyenek.

A jelenség kezdetben sohasem önmaga miatt érdekes. Minden helyzet, amivel találkozunk, hatni fog ránk, és ezekre a hatásokra ki-ki a belé nevelt értékrendnek, elvárásoknak, eszközöknek megfelelően fog reagálni. A tanár ezek alapján tudja eldönteni, hogy milyen irányban kell vezetnie a diákot.

Az ember első körben azt tanulja, hogy kivel nem azonos. Az egy jóval későbbi szint, amikor elkezdi felfedezni önmagát. De ahhoz, hogy a dolgok felett ne mondjon ítéletet, először azt kell megtanulnia, hogy ne minősítse folyamatosan önmagát. Amíg ez nem sikerül, esélye sincs rá, hogy olyannak lássa a világot és benne saját magát, amilyen valójában.

b2_1.jpg

Ha a bemutatott technikák nem reálisak, a harcművészet oktatás egész koncepciója borul, hiszen önismereti rendszert nem lehet büntetlenül hazugságra építeni. Kellő önismeret nélkül képtelenség kitapogatni saját határainkat. A gyakorlati alkalmazás egyfajta visszajelzése annak, hogy hol tartunk, illetve annak is, hogy a megfelelő irányba haladunk-e.

Az egyes gyakorlatok megtanításánál a diákban azok pedagógiai célját is tudatosítani kell. Nem mindegy, hogy mitől nem működik valami: azért, mert még nem vagyunk azon a szinten, hogy éles helyzetben is végre tudjuk hajtani a fogást, vagy pedig azért, mert olyan, a testtudatosságot szolgáló bázistechnikát gyakorlunk, ami ugyan jelentősen hatékonyabbá teszi az ember mozgását, de nem küzdelemre való. A harcművészet oktatásban a realitást kell összehangolni a rövid- és hosszú távú célokkal. Amennyiben ezek bármelyikét szem elől tévesztjük, vakvágányra kerülünk.

A technikák működési elvét először mindenki önmagán érti meg, ami a testtudatosság első lépcsőfoka. A jelenség ebben a pillanatban az önismeret eszközévé válik.

b7.jpg

Rendkívül fontos, hogy a tanulási folyamatról leválasszuk a felesleges érzelmeket, ugyanis ezek elvonják a figyelmet a feladatról, és az önigazolási mechanizmusok bonyolult rendszerével terhelik az oktatást. A kudarc a tanulás része, és ennek elfogadása ugyanúgy a jelenség megértéséhez tartozik, mint az adott technika mechanikájának elsajátítása.

A jelenség mindig túlmutat önmagán. Nem pusztán a dolgok működési elvét, gyakorlati alkalmazását tanuljuk, hanem saját korlátainkat is megtapasztaljuk. Az ismeretlentől, a kudarctól való félelem, védekező mechanizmusaink, a belénk nevelt megoldási sémák mind az ellen dolgoznak, hogy megértsük a jelenséget magát, és azt a tényt, hogy ennek saját reakcióink is részét alkotják.

A modern ninjutsu arra törekszik, hogy az egyes mozgássorok segítségével elvezesse a tanulót önmagához, illetve megtanítsa, hogy minden fölösleges érzelem nélkül legyen képes felmérni és megoldani az ismeretlen helyzeteket. A tények elfogadása, elemzése és megértése a valóság megismerésének kikerülhetetlen eleme.

önarckép.jpg

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

(Folyt. köv.) 

Szólj hozzá!

Címkék: tények énkép valóság önismeret realitás értékrend ítélkezés alternatív valóság

A bejegyzés trackback címe:

https://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr184643880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása