MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

A HARCMŰVÉSZET HÁTORSZÁGA 13.0

2012.06.06. 06:00 Napi Maflás

Míg a nyugati társadalmi fejlődés egyre jobban kiteljesítette az egyén személyes szabadságjogait, keleten az ember belső szabadságának megteremtése még a XIX-XX. század fordulóján is ugyanolyan központi kérdésnek számított, mint az ókori, középkori Európában – ami alapvetően a jóval merevebb, hierarchikus társadalmi szerkezet következménye. Egyfelől, mert a társadalommal szemben egyedül a belső szabadság jelentett védelmet, másfelől, mert amikor az intézményes garanciák helyett személyes garanciák biztosítják az ügymenetet, felértékelődik a személyiség szerepe.

 

ken.JPG

 

 

A tökéletesség

 

Első pillantásra meglepő, hogy az önkifejezés szabadságát harsogó nyugaton elsődlegesen az alkotás tökéletes volta számít, legyen szó képről, szövegről, mozgásról vagy bármi egyébről. Az alkotó személye másodlagos az alkotáshoz képest. Más szavakkal: egyedül az eredmény fontos. A tárgyiasult tökéletességet keressük.

 

kép.jpg

 

A keleti felfogás egészen más. A távol-keleti szemlélet szerint a művészet nem csupán a szakma, hanem egyúttal az ember tökélesedésének eszköze is. Nem pusztán jó szakemberré akarnak válni – a tökéletes ember megteremtése a cél. Úgy vélik, ha az ember azonossá válik önmagával, azaz harmóniába kerül önmagával és a világegyetemmel, a tökéletesség lenyomata mindenben ott lesz, amit csinál – még akkor is, ha maga a dolog nem mindig tökéletes.

A versenyzés azért ellentétes a hagyományos harcművészetekkel, mert a rövid távú célokra irányítja az ember figyelmét, és felborítja a harmóniát.

 

taekwondo.jpg

 

A hagyományos harcművészet stratégiai céljai

 

Hagyományos harcművészet alatt nem az ősi irányzatokat értem, hanem azokat a stílusokat, amelyek az iskolai oktatásba ágyazott pedagógiai rendszerként értelmezik a harcművészeteket.

Lehetne boncolgatni a hagyományos stílusok, illetve a korabeli japán iskolarendszer oktatási- nevelési céljainak, módszertanának összefüggéseit, de mellékvágányra vezetne. Ez legfeljebb azok számára érdekes, akik meg akarják érteni a XIX. század végén kialakult tradicionális harcművészetek anyagát.

 

kendoold.jpg

 

Sokkal érdekesebb, hogy mi az, ami átvehető ma ebből az iskolai oktatásba, illetve hogyan, milyen célok mentén lehet szervesen beépíteni a harcművészetet napjaink oktatási- nevelési anyagába.

A hagyományos harcművészet stratégiai célkitűzése mindig kettős: egyfelől olyan életstratégiát kialakítani, ami elvezet a tökéletességhez, másfelől olyan tantárgy kíván lenni, ami a lehető legjobban felkészíti és segíti a tanulót, hogy képes legyen megfelelni az iskolarendszer kihívásainak.

Ezért nem érdemes szolgai módon átvenni a hagyományos harcművészetek módszertanát és anyagát. A XXI. századi iskolarendszer és társadalom szerkezete, követelményei egészen mások, mint a XIX-XX. század fordulóján. Ugyanakkor, ha a modernizálás közben az ember szem elől veszti a hagyományos harcművészetek eredeti célját, szükségszerűen elveszik az ezekre a rendszerekre jellemző komplexitás.

 

karate_1.png

 

A következő részben itt folytatjuk.

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

(Folyt. köv.)

2 komment

Címkék: oktatás verseny stratégia iskola harcművészet nevelés harmónia cél egység pedagógia tökéletesség test és szellem

A bejegyzés trackback címe:

https://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr784567988

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Medgar 2012.06.06. 21:07:14

Ezzel vitatkoznék:
"A hagyományos harcművészet stratégiai célkitűzése mindig kettős: egyfelől olyan életstratégiát kialakítani, ami elvezet a tökéletességhez, másfelől olyan tantárgy kíván lenni, ami a lehető legjobban felkészíti és segíti a tanulót, hogy képes legyen megfelelni az iskolarendszer kihívásainak."

A harcművészet alapja, hogy az ellenséget harcképtelenné tegyük vagy menekülésre kényszerítsük. Amelyik irányzat ezt elveszti szem elől az eltűnik.

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2012.06.07. 05:00:20

@Medgar: Kérlek, olvasd el, hogyan határoztam meg a hagyományos harcművészet fogalmát ebben a posztban.
Amúgy én is nagyon élesen elválasztom a harcművészetet a mozgásművészettől. Ha elolvasod az Ami nélkül nincs harcművészet sorozatom 4 részét, vagy a korábbi posztjaimat, látni fogod, hogy nincs vita közöttünk.
süti beállítások módosítása