MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

A FELADAT

2012.12.17. 06:00 Napi Maflás

Az egyik legnagyobb hiba, amit az oktatás során el lehet követni, ha nem tudatosítjuk a diákokban a feladat fogalmát. Ehhez nem elég feladatokat adni, azokat értékelni, és közben várni, hogy a tanuló valami isteni csoda folytán ráébredjen, mit akarunk tőle, mert vagy rájön, vagy nem, de ha mégse, akkor sikeresen kondicionáltuk benne saját alkalmatlanságának tudatát. A tanárnak világosan kell tudnia, hogy mit és miért akar megtanítani, és úgy felépíteni az anyagot, hogy a diák számára egyértelmű legyen, mit kell teljesítenie.

 l.jpg

 

Ez nem mindig jön össze. A leggyakrabban úgy oldják fel a dilemmát, hogy a feladat megoldásába beszámítják, ha a tanuló az egyik részterületen túlteljesít, és akkor is elfogadják a végeredményt, ha a diák nem oldotta meg a feladat minden elemét. Ez a gyakorlat két okból veszélyes. Az egyik, hogy sose tanulja meg száz százalékra megoldani a feladatot. A másik, hogy emiatt hiátusok lesznek a tudásában, ami később keményen visszaüt.

p_1.jpg

A feladat fogalmának megértéséhez egymásra épülő modulokra kell felbontani a tananyagot. Csak a minimumot kérjük, de azt száz százalékra. Ennek előfeltétele, hogy meggyőződjünk arról, hogy a diák pontosan érti-e, mit várunk tőle. Az értékelés során ne feledkezzünk meg arról, hogy az érdemjegy elődlegesen a tanárnak szóló visszajelzés. Azt mutatja, milyen hatékonyan sikerült átadni a tananyagot, és megértetni az elvárásokat.

A harcművészet gyakorlatiasságából fakad, hogy itt csupán 0%-os és 100%-os megoldások vannak. Vagy kivédi az ember az ütést, vagy bekapja. Egy pofon elől nem lehet félig elhajolni. Ebben a műfajban viszont egyértelmű a visszajelzés, és ha a tanár ügyel rá, még azelőtt rámutathat a személyiségtorzító énvédő mechanizmusokra, mielőtt mélyebben hatni kezdenének.

s4_5.jpg

A modern ninjutsu kiemelt figyelmet fordít a feladat fogalmának tisztázására. Erre a testmechanikai alapelvek a legalkalmasabbak, mert itt érhető legkönnyebben tetten a feladat pontos végrehajtása és a hatékonyság közti összefüggés. Taníthatunk egy-egy alapelvet számos technikában, vagy megnézhetjük újra meg újra ugyanazt a technikát, de mindig más szempontból, vagy akár ötvözhetjük a két módszert, időnként visszatérve az alapokra, mintegy összegezve az addig tanultakat – ezek olyan módszertani kérdések, amit mindig a tanár és a tanítványok viszonya határoz meg. Ami lényeges, hogy könnyen elsajátítható modulokra bontsuk az anyagot, és szoktassuk rá a tanítványokat, hogy minden pillanatban a 100%-os teljesítményt nyújtsanak, mert enélkül lehet jól bunyózni, de az sose lesz harcművészet.

p.jpg

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

(Folyt. köv.) 

4 komment

Címkék: feladat módszertan oktatási nevelési célok

A bejegyzés trackback címe:

https://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr54968852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Irbisz 2012.12.22. 22:59:48

"A harcművészet gyakorlatiasságából fakad, hogy itt csupán 0%-os és 100%-os megoldások vannak. Vagy kivédi az ember az ütést, vagy bekapja. Egy pofon elől nem lehet félig elhajolni. "

Hát ez kissé, vagy inkább nagyon sarkos megfogalmazás, és ennek megfelelően erősen vitatható.
Ha valaki egy ütést nem tud elkerülni, de a hatását mondjuk 80%-ban tompítja (elfordulás, hátrahajlás, blokk stb) akkor az miért számítana 0%-os megoldásnak?
Nézd meg a legnagyobb profi bokszolók védekezését, ott elég nagyot ütnek már, és többféle védekezés is van, a hatásossága a 0-100% között folyamatos skálán helyezkedik el, nem kétállapotú (igen - nem) a védekezésük.

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2012.12.24. 08:43:39

@Irbisz: A profi bokszolók irgalmatlanul nagyot ütnek.
Viszont kevered az állóképességet és a hatékonyságot. Minden bekapott pofon amortizál. Fáraszt, fáj, roncsol. Nem küld padlóra, de megakaszt, kihagysz egy fél másodpercet, amíg védtelen vagy. Az már más kérdés, hogy nem feltétlenül tudja kihasználni az ellenfél.
Nézd meg a Tyson, Marciano, Ali védekezéséről szóló posztokat, illetve a csupaszöklös bunyóról és a lethweiről szóló anyagokat. :)

Irbisz 2012.12.25. 20:12:02

Nem kevertem semmit, és az összes itt felsorolt posztot olvastam :)

Egy ütést elkerülni többnyire csak akkor lehet, ha az a fejre irányul, de legtöbbször akkor is sokkal biztonságosabb más hárítási módokat alkalmazni.
A világ ma messze legjobban védekező profi bunyósának, F. Mayweather védekezését nem véletlenül jellemzik így (nem az elkerülés dominál benne, arra uis. még az ő kiemelkedő reflexei és gyorsasága mellett is csekély az esély és nagy a rizikó) :
"Mayweather jelenleg a világ legjobb védekező és ellentámadó bunyósa, .....
....
A rendszerint védekező taktikát alkalmazó ökölvívók különböző védekezési módokat használnak, azonban mégsem használják ki a változatos lehetőségeket és gyakran ismétlik legkedvesebb védekezési akcióikat. Mayweathernél azonban egy kicsit bonyolítja a helyzetet az, hogy rendkívül összetett a védekezése. Azért összetett védekezés, mert egy védekező mozgásban egyidejűleg több védést alkalmaz. Enyhén hátrahajolva védekezik a kiváló lábmunkájával, elmozgással és hajlással, amivel csökkenti az ütés erejét, testét védi az egyik karjával, míg a fejét a másikkal és pluszban az állát biztosítja a váll-lezárásával, közben még le is hajol az ütés elől. És mint láthattuk legutóbb Mosley ellen, ha a helyzet úgy hozza, lefogja az ellenfelét. Igyekszik hátrálni és a hátrálását felhasználja arra, hogy megelőző és követő ellentámadást indítson. "

És az ugyan vita nélkül igaz h. minden hárítás erőt kíván és rombol, de egy igazi power punch legalább annyira fogyasztja a kondit mint a kettős fedezéken landoló, lecsúsztatott stb. ütések - ha igazán meghúzott az a hárított ütés:))

Az meg nagyon nem mindegy h. valamilyen kesztyűs v. szabadkezes stílusról van szó (a posztból nem derült ki mire gondoltál), én alapvetően bokszról írtam :).
Viszont legyen szó akár a letwei-ről, szerintem ott sem lehet kérdéses h. (sokkal) jobb félig védeni egy brutális pusztakezes ütést mint sehogy ...

Marcano egyébként ma már nem élne meg komolyabban, az a stílus (és képzetlenség) ma már nem életképes még cirkálósúlyban sem :)

Napi Maflás · http://napimaflas.blog.hu/ 2012.12.26. 09:38:39

@Irbisz: Nem azt mondtam, hogy nem jobb bekapni egy blokkal, elmozgással, lefogással, stb tompított erejű találatot, mint egy tiszta ütést.
A kérdéses mondat arra vonatkozik, hogy ha pedagógiai rendszerként szemléljük a harcművészetet, módszertanilag nagyon jó, hogy itt ha valakit orrba vernek, azt orrba verték, mert nehezebben fogja megmagyarázni magának a tanítvány, hogy ő mekkora ász volt, mint pl. egy sikertelen történelem feleletnél.
Ebben a posztban - mint ahogy ebben az egész sorozatban - nem a küzdelem technikájával, hanem a harcművészettel, mint iskolai tantárggyal foglalkozom.
Amit írsz, az mind igaz, és senki se vitatja - lásd a bejegyzés utolsó előtti mondatát. Viszont a poszt azt vizsgálja, hogy a harcművészet más tantárgyakhoz képest milyen módszertani előnyökkel rendelkezik az iskolai oktatásban.
süti beállítások módosítása