MAGAMRÓL

Szabados Tamás vagyok, 4. danos ninjutsu oktató. 2008-ban alapítottam és azóta vezetem a MAFC Ninjutsu szakosztályát. Amikor testnevelést kezdtem tanítani a BME-n, szembesültem azzal, hogy a testnevelés órák semmilyen módon sem illeszkednek az egyetem tananyagába. Ezért úgy állítottam össze az óráim anyagát, hogy segítsék a mérnökképzést, és összhangban legyenek a modern európai iskolarendszer anyagával, oktatási-, nevelési céljaival és módszereivel. Szabadidő szakosztály vagyunk, nem versenyzünk. Ezen az oldalon a harcművészettel, harcművészet oktatással kapcsolatos tapasztalataimról, gondolataimról olvashattok. A honlapunk: http://modernninjutsu.eu/

Friss topikok

MODERN HARCMŰVÉSZET AZ ISKOLAI OKTATÁSBAN

2012.06.19. 07:29 Napi Maflás

A harcművészet nem sport. A harcművészet életforma. Egy időben a legtöbb harcművész szinte biztosan ezt válaszolta, ha megkérdezték tőle: „Mit sportolsz?”

Persze ez csak részben igaz. Egyfelől mert eredetileg a nyugati sportok szellemi-kulturális háttere legalább olyan mély, mint a harcművészeteké. Másfelől, mert azt a koncepciót, hogy a testedzést az iskolai oktatási keretbe illesztve, az iskola által közvetített társadalmi célok elérésére használják, a nyugati mintára kiépülő távol-keleti iskolarendszer – mint oly sok mást – az akkori Európából vette át.

 k1_1.jpg

 

Az is igaz, hogy mikor az 1960-as, ’70-es években a harcművészetek meghódították a világot, minden változás ellenére sokkal jobban képviselték a XIX. század végi oktatási rendszer egykori szellemiségét, mint a nyugati sportágak abban az időben. Ez a szellemiség vonzotta azokat a tömegeket, akik meg akarták érteni a Japán gazdasági csoda mozgatórugóját – még akkor is, ha ez a törekvés a legtöbb emberben nem feltétlenül volt tudatos. A judo és a karate egy határozott szellemi háttérrel rendelkező, hatékony életstratégiát kínált. Ráadásul ez a két iskola – a legtöbb távol-keleti rendszerrel ellentétben – végtelenül gondosan kidolgozott oktatási-nevelési célokkal, módszertannal rendelkezett.

 

k4.jpg

 

A hagyományos harcművészetek napjainkra jelentősen visszaszorultak. Részint azért, mert folyamatosan igazgatták a változó körülményekhez, és az eredeti koncepciót szem elől veszítve, egyfajta üzletté alakították a harcművészetet. Részint pedig azért – és ez a hagyományos harcművészetek elsorvasztásának másik útja –, mert egyáltalán nem alkalmazkodtak a változó körülményekhez, és igyekeztek megőrizni a hajdan hatékonynak bizonyuló törzsanyagot és oktatási rendszert.

 

k6.jpg

 

Napjainkban a különböző küzdősporttá, vagy ezzel teljes ellentétben, egyfajta misztikus alapú, életvezetési rendszerré átalakult harcművészeti stílusok azért jóval sikeresebbek, mint a hagyományos harcművészetek, mert azonosak önmagukkal. A profi sport, a maga nyers valójában, a küzdelemről és a pénzkeresetről szól. A különböző misztikus rendszerek egyfajta sajátos életstratégiát kínálnak az arra fogékonyaknak, ami megint egy rendkívül határozott, egyértelmű üzenet. Ráadásul üzletnek se rossz.

 

k8.jpg

 

A hagyományos harcművészet viszont teljesen elveszítette talaját. Nem azért, mert – nyugati mintára – bevezették a versenyeket, ami teljesen idegen a hagyományos harcművészet eredeti céljától. Nem azért, mert – úgymond amiatt, hogy jobban tudják motiválni a nyugati tanítványokat – létrehozták a rangok végtelenített rendszerét. Hanem azért, mert ezek a pedagógiai eszközök lassanként céllá váltak, és eközben elfelejtették hozzáigazítani a harcművészeteket a mindenkori iskolarendszer oktatási-nevelési céljaihoz.

Ha vissza akarjuk kapni a hagyományos harcművészet szellemiségét, akkor nem a budo gyökereihez, hanem az iskolarendszer pedagógiai céljaihoz, módszertanához kell visszatérni.

Mindig, jelen időben.

 

k3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.

(Folyt. köv.)

 

1 komment

Címkék: oktatás nevelés iskolarendszer pedagógia hagyományos harcművészet

A bejegyzés trackback címe:

https://napimaflas.blog.hu/api/trackback/id/tr464597496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása