Heves indulatokat kavar, hogy a kormány be akarja emelni a kerettantervbe a küzdősportokat és a lövészetet. A pedagógusok és a szülők egy része tiltakozik, mondván, hogy mindez az ifjúság agymosását szolgálja majd, és erőszakra és agresszióra nevel. A program támogatói a sporttal kapcsolatos szlogenekkel érvelnek.
(https://ukiyo-e.org/source/harashobo?start=1800)
Tavaly jelent meg a Modern harcművészet az iskolai oktatásban című könyvem, amiben megírtam, hogyan lehet és érdemes beilleszteni a harcművészeteket a 21. századi nyugati oktatásba.
Amikor a BME-re kerültem óraadó tanárnak, ahol testnevelés keretében tanítottam harcművészetet, az első év után megkérdeztem magamtól, hogy vajon jobb mérnökök lesznek-e ezek a srácok attól, hogy letolunk heti három edzést. Miután erre nemmel kellett felelnem, a továbbiakban úgy raktam össze az edzéseket, hogy olyan készségeket és képességeket fejlesszenek, amelyekre egy mérnöknek szüksége lehet – illetőleg, amelyek segítik a diákokat a tanulásban.
(http://www.igakendoclub.com/2016/05/kids-kendo-summer-fun/)
Nem kellett feltalálnom a spanyolviaszt, ugyanis a hagyományos harcművészeteket pont ebből a célból alkották meg 150 évvel ezelőtt – ugyanúgy, ahogy a 19. századi nyugati sportok többségét. Csak annyi dolgom volt, hogy összhangba hozzam a testnevelés óráimat a 21. századi nyugati iskolarendszer oktatási-, nevelés céljaival, tananyagával és módszertanával – ami persze az egész rendszerre rányomja a bélyegét.
Az általam összeállított rendszerben hangsúlyos szerepet kap például a feladat fogalmának tisztázása, az analitikus gondolkozás, az együttműködés, az agresszió kezelése, a problémakezelés, az esélyegyenlőség, a stratégiai gondolkozás, a csoportépítés, miközben a távol-keleti szemléletmód olyan hagyományos értékeit is magában foglalja, mint az önismeret, az állóképesség, a harmónia, a határok megismerése és tágítása vagy a tökéletesség.
(http://girlfromupnorth.blogspot.hu/2010_05_01_archive.html)
A rendszer legnagyobb előnye, hogy nem stílusfüggő, hanem 15 szegmensre bontja a harcművészeteket: az egyensúly, az alátámasztás, a tömeg, a távolság, a szögek és irányok, az időzítés, a kontroll, a szándék, stb – és ezek alkotják a féléves tárgy óráinak tematikáját.
Azok akik a kerettanterv tervezett bővítését támadják, nem veszik észre, hogy ezzel egy új elem jelent meg a kormány oktatáspolitikájában: az önkéntesség, ami eleve kizárja, hogy egyfajta militarista jellegű agymosássá torzuljon a testnevelés oktatás. Bármilyen paradoxonnak is tűnik, a jelenlegi tervezettel a demokratikus oktatásügy felé tett egy lépést a kormányzat.
A kiegészítő anyagot a Maflás Facebook oldalán találjátok.